From Swaziland back to South Africa

12 maart 2019 - Umkhanyakude, Zuid-Afrika

Ok, zoals gepland hebben we vanochtend de kaarsenfabriek bezocht! Nou ja, “fabriek” is een beetje een oneerbiedige term, want de prachtige kaarsen worden hier met de hand gemaakt.

Wanneer we de parkeerplaats oprijden blijkt het trouwens niet enkel om kaarsen te gaan: we zijn aangekomen bij het “Crafts Center”! Langs de parkeerplaats, onder de bomen, bevind zich een marktje met allerlei stalletjes, waarop de handgemaakte spulletjes uitgestalt zijn. En dat gaat van grappige houten girafjes, tot supermooie Afrikaanse maskers, olifantjes uit steen gebeeldhouwd en  leuke Afrikaanse halskettingen… Allemaal originele stukken, en een gedeelte ervan wordt zelfs ter plekke gemaakt, want in de uiterste hoek van de markt zien we enkele kunstenaars “live” aan het werk!

In het kaarsen-gebouw, staan honderden parafine olifantjes, neushoorntjes en girafjes in vrolijke kleuren opgesteld. En in een volgende ruimte bevindt zich het atelier van de “artiest” die deze leuke kaarsen maakt. Hij begroet ons allemaal, en toont ons hoe deze kunstwerkjes vanuit een gewone blok parafine tot leven worden gebracht. Superleuk om te zien!

In een andere ruimte worden dan weer mooie natuurzepen aangeboden, allemaal met een andere geur. Leuk aandenken, en niet onbelangrijk: je kan het gebruiken! Het belandt niet na 2 jaar ergens onderin een lade, zoals de meeste souvenirs !

We struinen nog een beetje door de verschillende winkeltjes, nemen hier en daar enkele foto’s, en dan is het weer tijd om te gaan.

Om 9u rijden we de parking af, en zetten onze tocht door Swaziland verder… Jaja, je leest het goed: Het is “nog maar” 9u! We zijn vanochtend weer goed op tijd vertrokken, want we hebben “things to do, places to see”, en dan wil je natuurlijk de dag zo goed mogelijk benutten hé!

We gaan vandaag opnieuw de grens naar Zuid Afrika over, dus gedurende de voormiddag rijden we dwars door Swaziland, en genieten van al het moois dat dit land ons te bieden heeft. Want mooi is het hier wel! Prachtige vergezichten, bergen en valleien en hele mooie natuur. We zien koeien òp de weg, vrolijk gekleurde huisjes, kleine “hutjes” langs de kant van de weg waar ze fruit verkopen, en dames die hun halve huishouden vervoeren op hun hoofd! Blijft mij een raadsel hoe ze daar in slagen en niet maar met de helft hun doel bereiken…

Het was een boeiende rit door een uniek land. Swaziland  is écht een land dat de moeite is om te bezoeken! Mooie ervaring!

Omstreeks 11.15u bereiken we de grensovergang. We rijden via de andere kant het land uit, en deze grenspost van Swaziland is veel groter dan die bij aankomst. We komen aan bij een groot, modern gebouw, en bij binnenkomst zien we een rij van 6 loketten van immigratie. We vormen gedisciplineerde een rij, en staan met onze paspoorten in de aanslag. Plots blijkt er een probleem te zijn met de computers… alles moet opnieuw worden opgestart, en achter ons wordt de rij langer en langer. Ook onze chauffeur, David, staat klaar met z’n paspoort, en “toevallig” stond hij nét bij het loket toen het “oponthoud” begon. Ik zet deze opmerkingen tussen aanhalingstekens, omdat de “computerpanne” blijkbaar de grootste onzin was. Jacob geeft ons later de ware toedracht van wat er het laatste uur gebeurd is:

Dit was een schoolvoorbeeld van de corruptie die welig tiert in Swaziland & Zuid Afrika!

Er waren amper 2 personen van onze groep bij de immigratie gepasseerd, toen David aan de beurt was.

En nét toen hij zijn paspoort wilde laten afstempelen, hield computer er toevallig mee op. De ambtenaar aan het loket vroeg of hij bij de groep hoorde, en toen David dit bevestigde, kreeg hij het voorstel om een “administratieve fooi” te betalen, zodat we met een “spoedprocedure” konden worden verdergeholpen. Men zou dan een apart loket voor ons openen, en op die manier konden we sneller weer op weg. Omdat David (en Jacob was er ondertussen ook bijgekomen) weigerden om het smeergeld te betalen, “kon de computer niet opnieuw worden opgestart”, en mochten we allemaal op de ouderwetse manier een formuliertje gaan invullen. Een langdradig proces, met als resultaat dat we 45min vertraging hebben opgelopen….

We hadden een supergoed gevoel bij Swaziland, maar deze afsluiter geeft me toch een klein beetje een zure nasmaak

Ps: dat sommige reisleiders deze corruptie in de hand werken door er aan mee te werken is ook gebleken: Er was inderdaad een groep toeristen die via een ander loket een VIP behandeling kregen en na 5 minuten terug buiten stonden. Persoonlijk geef ik Jacob gelijk dat hij weigert te betalen. Ik haat oneerlijkheid, en machtsmisbruik, dus ik zou ook niet betalen. Gewoon om een punt te maken……. #%## you, stelletje corrupte #ù%%#zakken!

Ok, terug naar de orde van de dag:

Omdat we wat vertraging hebben opgelopen, is er geen tijd voor een uitgebreide lunch, dus we krijgen van Jacob een missie: we stoppen bij een benzinepomp / winkelcentrum / foodcourt, en het doel is om op de snelst mogelijke tijd eten te scoren, en terug in de bus te zitten! We gaan picknicken in de bus! Kwestie van onze verloren tijd terug in te halen. Want we hebben een afspraak vanmiddag: We gaan opnieuw op Game Drive! En hoewel het er ditmaal maar eentje is van 3 uur, en niet een volledige dag zoals eergisteren, hoop ik toch dat we weer wat moois te zien gaan krijgen….

We gaan dit keer Imfolozi Park verkennen, en hiervoor verdelen we ons weer over 2 Jeeps. We maken kennis met onze Ranger, en hij begroet ons op een wel HEEL aparte manier: Hij spreekt namelijk de “klik-taal”.!!! Dit is een heel aparte, (en oude) manier van communiceren, waarbij er geen (of weinig) klinkers en medeklinkers worden gebruikt, maar er wordt “geklikt”. Ik probeer het na te bootsen, maar het vergt een héél speciale techniek blijkbaar, want het geluid dat ik produceer lijkt in niets op wat de Ranger net deed… Ok, Engels dan maar!

Het uitzicht van dit park is helemaal anders dan het Krugerpark. Hier is de natuur veel ruiger, het landschap ook veel bergachtiger, en dat levert dan ook weer prachtige views op!

De Big Five hebben we deze keer niet gespot, maar toch weer 3 van de 5! Het luipaard en de leeuw hielden zich vandaag voor ons verscholen… Maar niet voor het andere team! Zij hadden geluk en hebben tòch nog een leeuw gezien! En zo is dat: er komt een hele grote portie geluk bij kijken. Het gaat hier immers om wilde dieren, en daar kan je geen garantie op krijgen hé!

Ons team is dit keer voor de “Little Five” gegaan. Behalve de buffel, de neushoorn en de olifant, zagen we op deze rit ook nog enkele bijzondere dieren die je bij ons niet dagelijks tegenkomt: De mestkever bijvoorbeeld! Jaja, lach maar, maar ik vond dit zo’n geweldig insect! Uit een hoop ……. euhm… tja....... stront dus hé, creëren ze ballen, ter grootte van een flinke pingpongbal, en daarmee gaan de beestjes op wandel. Ze nemen deze “strontballen” mee naar hun nest, om er ……… weet ik veel wat ze er mee doen. Moet ik nog even gaan researchen….. In elk geval geweldig om ze bezig te zien. Dan nog een leuke, zij het meer omdat ik er persoonlijk een link mee heb: de schorpioen! Yes, i am a Scorpio! Dus wel leuk om deze eens in het echt te zien… Wat nog meer? Oh ja! Ook best een aparte: een salamander/ leguaan? Geen idee, maar hij was toch wel een flinke halve meter groot! Verder nog gespot: prachtige blauwe vogeltjes, ze waren bijna fluo, “para-commando” boomkikkers die gecamoufleerd tussen de takken verstopt lagen, en last but not least: een verschrikkelijk vies insect in het toilet van wel 7cm groot! Brrrr…. Ik hou niet van grote insecten…

Wanneer we omstreeks 17.15u terug bij het parkeerterrein aankomen, staat het andere team ons al op te wachten.

Tesamen met een folklore dansgroepje! Wat leuk! 3 jongens in originele klederdracht, dansen op opzwepend tromgeroffel alsof hun leven er van af hangt! Schitterend! Een mooie afsluiter van deze tocht!

Conclusie: We hebben er nu 2 Game Drives opzitten, en je kan ze eigenlijk niet met elkaar vergelijken. Uiteraard is het Krugerpark een MUST wanneer je naar deze regio komt, maar persoonlijk vond ik dit park mooier…  Het is minder groot, we hebben niet zoveel dieren gespot als in Kruger, maar de natuur is hier ZO indrukwekkend! Maar misschien ben ik al wel een beetje verwend. Ik heb immers de Big Five al gezien, dus dit keer was het allemaal een beetje meer vrijblijvend. Zien we ze: SUPER! Zien we ze niet: OOK SUPER!

We stappen terug de bus op, en vertrekken voor de laatste etappe van de dag, richting hotel. Het is nog 1,5u rijden, dus ik maar hiervan gebruik om mijn verslag van vandaag al even te typen. Bespaart me straks weer wat tijd…. We zijn onderweg naar St. Lucia, waar we 2 dagen zullen verblijven.

St.Lucia ligt aan de kust, en wanneer we komen aanrijden zien we onmiddellijk dat het een levendig, toeristisch dorpje is. Overal zien we restaurantjes en winkeltjes, en er loopt flink wat volk op straat.

Het hotel waar we verblijven is basic. Het ligt een klein stukje verwijdert van de hoofdstraat, en geen grootse uitzichten deze keer, maar het belangrijkste: het is schoon! En nòg belangrijker: ze hebben WiFi!!! Bij ons vorige hotel, in Swaziland, was de WiFi zo traag dat het een half uur duurde (als je geluk had) om 1 foto op WhatsApp te krijgen…

Mijn vorige reisverslag heeft dan ook effe op zich laten wachten, want op onze Reislogger inloggen was nog een grotere uitdaging! Dus dan maar een dagje uitgesteld, en nu krijgen jullie er dus 2 een beetje sneller na mekaar!

Corne is, zoals gewoonlijk, de man van “verbinding” in de groep. Hij heeft op dag 2 iedereen z’n telefoonnummer opgeslagen, en een WhatsApp-groep aangemaakt, zodat we onderling onze mooiste foto’s kunnen uitwisselen. En dat werkt super! Ook Jacob is toegevoegd, zodat hij bij eventuele veranderingen in ons schema iedereen makkelijk kan contacteren. Mooie uitvinding, die WhatsApp…

Ok, dus, ingecheckt in het hotel, koffers naar de kamers en snel effe douchen, want over een klein uurtje worden we bij het restaurant op de hoek verwacht!

Net zoals het hotel, ziet het restaurant er “basic” uit, maar wat hebben we weer lekker gegeten! Nee hoor, met de kookkunst is niets mis in Zuid Afrika! NjomNjomNjom……

Morgen mogen we uitslapen, want we hebben een “vrije dag”, dus na het eten zakken we terug af naar ons hotel en met z’n 8 nemen we nog effe plaats op het terras. De rest van ons gezelschap trekt zich terug op hun kamer, want het zijn toch wel al vermoeiende dagen geweest. Tijd om effe wat slaap in te halen.

Het is ondertussen 22u, en de “bar” lijkt al gesloten, maar even later komt toch een behulpzame jongeman onze bestelling opnemen. En onder het genot van een fris Afrikaans biertje sluiten we de de dag af….

1. Marjolijn Peeters-Diepstraten:
    13 maart 2019
    Wat een mooi verhaal zeg, helemaal gelezen en het lijkt net of ik er zelf bij ben. Weer een ervaring rijker. Geniet van jullie geweldige trip in Zuid Afrika😘
  2. Els:
    13 maart 2019
    Heerlijk om te lezen op deze regenachtige morgen. Ben in gedachten even ook daar.
  3. Carina Kostermans:
    13 maart 2019
    Leuk om "met jullie op reis te zijn". Wat een mooie foto's weer.
  4. Henny Loffeld:
    13 maart 2019
    Wat kan je mooi schrijven. Roeping gemist
  5. Lieke:
    13 maart 2019
    Zo leuk dat ik hier kan volgen wat moeders (Carina) en Adrie aan het doen zijn! Hele leuke verhalen!
    Doe ze maar de groetjes en nog heel veel plezier daar!
  6. Mieke Dijkers:
    In 1 woord: PRACHTIG!!
  7. Erik van Rij:
    13 maart 2019
    Geweldig hoe je ons meeneemt op jullie reis. Steeds meer onder de indruk hoe je alles verwoord. Maar de beleving daar is nog meer indrukwekkend. Hoe mooi en wat een avontuur....en corruptie...je komt er niet onderuit.😂🤣. Veel plezier morgen op jullie vrije dag.
  8. Inge:
    14 maart 2019
    Wat fijn te lezen dat jullie zo meegenieten van onze reis! 👍🏻😘
  9. Matthijs:
    22 maart 2019
    Prachtig verhaal...leuk om dit te lezen.