Last day......

26 maart 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

SHIT !!!!! Shit, shit, shit!!!

Alle ferry’s naar Robbeneiland zijn gecanceld vanwege té slecht weer!!! ’t Is te zeggen, vanwege te onstuimige zee… Want op zich is het weer prima! Het zonnetje schijnt, en de temperatuur is ok, maar er staat dus redelijk wat wind. 59 knopen om juist te zijn…. Is dat veel??? Ik heb er geen idee van, maar in elk geval genoeg om de ferry aan wal te houden! SHIT !!!

In het begin van onze vakantie zei Jacob gekscherend: “er mag 10% afvallen” “Voor zoveel zijn we verzekerd!”…Hahahahaha!!! En tijdens de hele vakantie werden hier dan ook grapjes over gemaakt! Als iemand een “zip-line” ging doen, of iemand voelde zich een keertje niet lekker, volgde steevast de opmerking van iemand: “ Tja, er mag 10% afvallen hé!”…..

Maar dat er uiteindelijk ook écht 10% ging afvallen, zij het in de vorm van een excursie, dàt hadden we niet verwacht!

Toegegeven, we hebben al superveel geluk gehad dat alles zo vlot verlopen is. De dagen, en excursies vloeiden mooi in elkaar, en telkens hadden we geluk met de weersomstandigheden: Bij Knysna hadden we ’s avonds onze “Sunset-cruise” met de catamaran, maar de dag nadien was er helemaal géén zon, dus ook geen “sunset”! Perfect getimed dus! En ook bij de Tafelberg hadden we perfect weer!!! Een dag later ging de kabelbaan zelfs niet naar boven wegens: Heel de berg hing in de mist!!!! Dus ook hier weer: perfect getimed!!! Met andere woorden: Het zat ons de hele reis mee! Tot nu toe dus……. Er is dus inderdaad 10% afgevallen…. En aangezien het onze laatste dag hier is, kunnen we het ook niet verplaatsen naar een later tijdstip…..Geen Robbeneiland voor ons dus…..

Dus daar zitten we dan met z’n allen, om 8u, helemaal wakker, in de ontbijtzaal van ons hotel, waar we binnen 3 uurtjes moeten uitchecken…… Een beetje beduusd, dat mag ik wel zeggen….

Nieuw plan van aanpak dan maar hé!

What to do?

Iedereen heeft natuurlijk niet dezelfde interesses om deze “extra” vrije dag in te vullen, en na 3 weken hebben er zich onbewust toch wat kleinere groepjes gevormd, dus iedereen bekijkt voor zich wat de opties voor de dag zijn.

Enkelen van ons besluiten een Hop-On / Hop Off bus te gaan nemen. Je weet wel, zo’n toeristenbus die je in alle grote steden ziet voorbijkomen en die je alle highlights van de stad laat zien. Je kan dan op willekeurige plaatsen even kan afstappen om even rond te kijken, en daarna je route verder te zetten. Leuk! Maar niet voor ons… Corne en ik hebben in verschillende steden al eens gebruik gemaakt van deze manier van “sightseeing”, en we hebben besloten dat we het NOOIT meer gaan doen! Reden: A: Een ticketje voor zo’n bus is vaak niet goedkoop, en B: Deze bussen volgen een vastgestelde route, en als je naar 1 bepaalde plek wil gaan, MOET je de volledige route volgen. Dot neemt zoveel tijd in beslag dat je in vele gevallen veel beter gewoon de metro kan nemen om een stad te gaan bekijken… Op die manier zie je veel meer op veel korter tijd….

1 probleempje: in Kaapstad rijden geen metro’s! Ok, ander plan dan…

Jacob stelt voor om een stadswandeling te maken. Op deze manier kunnen we ook nog enkele bijzondere plekken bezoeken, en zijn we niet afhankelijk van het traject van de bussen. Ok, deal!

We vertrekken met een groepje van 6, en we maken een lijstje van de plekken die we nog willen bezoeken.

Dus we beginnen met een lekker kopje koffie bij "Truth". Dit is een unieke koffie-tent in Kaapstad. Het is voornamelijk het interieur dat deze locatie zo uniek maakt, want de hele ruimte is opgetrokken in "Steampunk Style" Voor diegenen die niet bekent zijn met deze stijl, zeker even opzoeken op Google, want het is supercool !!!

Adri wil heel graag een kerk gaan bezoeken, dus onze volgende stop ligt achter de hoek van het hotel: De Grote Kathedraal van Capetown. Dit is ook de Kathedraal waar we 2 dagen geleden langskwamen (die van Aartsbisschop Desmond Tutu) ,maar deze keer gaan we binnen een kijkje nemen! Het is een mooie kathedraal…Niet met de grandeur die sommige kathedralen hebben, eerder sober van uitstraling, maar wél met prachtige glas in lood ramen! We lopen even door de kathedraal, en besluiten een kaarsje te branden voor onze dierbaren. Ikzelf ben van nature niet zo’n kerkganger, maar als je je dan op zo’n bijzondere plek bevindt, komt er toch een vorm van eerbied naar boven, en dan kàn je niet anders dan er even stil van worden…..

Vlak naast de kathedraal bevindt er zich nog een kerk, maar dan van een ander kaliber: dit is een gereformeerde kerk. De kerk is afgesloten met een traliehek, maar wanneer we ons aanmelden komt een klein, vriendelijk vrouwtje de poort openen. En, al sla je me dood, ik had geen idee wat te verwachtten bij zo’n “gereformeerde” kerk, maar binnenin ziet het er compleet anders uit dan wat ik verwachtte: Door de hele ruimte staan “boxen”…. Houten boxen met zitbanken erin. Vooraan staat een antieken preekstoel , die volgens het vriendelijke vrouwtje, dateert van uit 1640. Hier worden wekelijks vieringen gehouden voor àlle gelovigen, onder het motto “1 God voor iedereen!” Mooi is dat. Achteraan in de kerk staat een enorm groot orgel dat de hele wand in beslag neemt. Het is volgens de vrouw het grootste orgel van Kaapstad, én, niet onbelangrijk voor ons: van Nederlandse makelij! Ze geeft nog wat meer info over het ontstaan van de kerk, en over het interieur, en wanneer we de kerk verlaten bedankt ze ons voor ons bezoekje…

En dan, van de kerk, naar de kroeg!

We lopen via de bloemenmarkt, en ja….. wat kan ik hierover vertellen: NIETS! In geen enkel land hebben ze bloemenmarkten zoals in Nederland! Ok, er stonden wel enkele exotische exemplaren tussen, maar verder niets speciaals. De “bloemenmarkt” bestond uit 4 kramen, die weggestopt is een smalle steeg, niet echt tot zijn recht kwam… Misschien een andere locatie proberen??

Nu ja, de kroeg dus: Jacob wist een leuk kroegje, en wanneer aan komen lopen verteld hij dat dit de oudste bar in Kaapstad is! Leuk! Het blijkt een bar te zijn van de brandweerlieden, want overal zien we helmen, uithangborden, en snuisterijen die gerelateerd zijn aan de brandweermannen…. Het is een gezellig kroegje, niet al te groot, met 1 opvallend iets: Overal staan asbakken op de bar! En zelfs voor mij (als roker), is dat een zeer vreemde gewaarwording. Wij zijn dat niet meer gewend hé, binnenshuis roken… Maar niet hier hoor! Ik zie allerlei spreuken in de bar hangen, en ééntje sprong er qua grappigheid tòch even uit voor mij:  “een bar met een rook-gedeelte, is als een zwembad met een “plas”-gedeelte” Hahahahahhaaha!!! Funny!!!

We hebben even een biertje genomen, en genoten van de unieke bar, en dan, huppakee, op naar de volgende plek op onze lijst: De Harley Davidson Dealer! We hadden de shop enkele dagen geleden al gezien in het voorbijrijden, maar ik moest er voor de mannen in onze groep een slabbetje bijhalen wanneer ze dit walhalla betreden! De stoere, blinkende motoren in de showroom krijgen hun onverdeelde aandacht, en de midlife crisis van Corne lijkt plots op te spelen:  “Zou zo eentje niet mooi zijn schatje?”……. Ik bekijk het prijskaartje dat aan het stuur bevestigd is, en besluit dat een nieuwe tattoo goedkoper gaat zijn…

Tijd voor de lunch, en deze nemen we bij het “Vasco Da Gama” restaurant, een gezellig plekje, waar ze naar het schijnt heel lekker eten serveren. Corne is de kaart nog aan het bestuderen, maar wanneer hij de bestelling van een andere gast ziet voorbijkomen, klapt hij het menu dicht en wijst “I want one of those!”

“One of those” blijkt een reuzen vleesspies te zijn, hangend aan een metalen constructie, en wanneer ze zijn gerecht uiteindelijk bij de tafel brengen, komt er ook nog een “show-element” bij kijken. Bovenaan de spies is knoflookboter ingepakt is zilverfolie, en wanneer de ober er aan tafel een vlam op richt, smelt de boter, en druipt deze via de vleesspies naar beneden! Leuk! Iedereen heeft lekker gegeten, zij het niet zo spectaculair als Corne natuurlijk!

En dan de laatste om af te vinken voor vandaag: Het “Hard Rock Cafe” in Capetowm…

Sinds we meer zijn gaan reizen, heeft Corne er een sport van gemaakt om op zoveel mogelijk plaatsen ter wereld de “Hard Rock Cafe’s” te bezoeken. Het is onschuldig begonnen in Antwerpen, dan Amsterdam en Brussel, maar dan volgden als gauw New York, Jamaica, Nashville, enz, enz….. Het is uitgegroeid tot een soort van verzameling: even “inchecken” op Facebook, en dan kunnen we er weer eentje toevoegen aan onze collectie!

Dus Capetown mag zeker niet ontbreken in dit lijstje!

1 Probleempje: Het Hard Rock Cafe, bevindt zich bij Campsbay, waar we dag 1 naar het strand zijn geweest. Stom dat we het toen niet hebben opgemerkt, want nu moeten we dus terug naar daar, en Campsbay bevindt zich niet op wandelafstand! We besluiten een “Uber” te bestellen, want dat is hier in Kaapstad de goedkoopste manier om je te verplaatsen. Ikzelf had nog nooit van Uber gebruik gemaakt, maar het werkt wel prima! Jacob had de app op zijn telefoon, en enkele minuten nadat hij de gegevens heeft ingevoerd, komt de auto al aanrijden! Ik begrijp dat taxi-chauffeurs niet blij zijn met de Uber-app, want het is rechtstreekse concurrentie, maar je kan je inderdaad niet goedkoper verplaatsen. We betaalden 96 Rand om met z’n 6 naar Campsbay (zo’n 20min verder) te rijden Dit komt neer op €7…..

V (vinkje): Hard Rock Cafe Capetown !

De rest van de middag brengen we gewoon gezellig bij het strand door. We houden het bij terrasjes pakken, en een ijsje eten, want…… we zitten natuurlijk een beetje beperkt in onze bewegingen. We zijn uitgecheckt uit ons hotel, en hebben dus geen kamer meer. Met andere woorden, douchen is er niet meer bij vandaag. We kunnen ons wel nog een beetje opfrissen in de publieke ruimtes van het hotel, maar dat gaat écht miniem zijn hoor, dus een dagje strand is uitgesloten wil je niet met zand tussen de billen het vliegtuig op moeten.

Maar niet getreurd… We hebben er nog een gezellige middag van gemaakt en rond 16u nemen we opnieuw een “ubertje” richting hotel.

We hebben afgesproken om 17.30u in de lobby, want we gaan vanavond nog even naar de haven. Jacob heeft gereserveerd bij “The Greek Fisherman”, een Grieks restaurant, waar we ons afscheidsdiner zullen hebben.

Het restaurant blijkt een Award is een of andere gids te hebben, dus ik ben benieuwd naar wat we voorgeschoteld krijgen, en ik wordt niet teleurgesteld! Voor de àllereerste keer op heel deze vakantie, worden alle 20 gerechten bijna gelijktijdig geserveerd! Zoals jullie in vorige verslagen hebben kunnen lezen, hebben we hier in Zuid Afrika altijd superlekker gegeten, maaaarrrrrr, je moet wél wat geduld hebben, en multi-tasken is hier onbekend. Het gevolg hiervan is dus dat iedereen meestal op verschillende tijdstippen z’n eten krijgt. Maar niets van dat hier hoor! Proffessionele bediening, en superlekker gegeten! TOP- afsluiter van onze vakantie!

En dan………. Dan is het tijd om te gaan…. Onze koffers zij al aan boord van de bus, en we rijden vanaf het restaurant rechtstreeks naar de luchthaven. Onze tijd in Zuid Afrika zit erop!

We zijn mooi op tijd, en Jacob geeft onze chauffeur David nog enkele instructies mbt de route, want hij heeft nog een verrassing voor ons.

We Hoeven niet lang te raden naar wat de verrassing zou kunnen zijn, want 15min later houdt David halt bij ons laatste “viewpoint” van de reis:

We zijn de bergen een stuk ingereden en wanneer we uitstappen, kijken uit over duizenden lichtjes! “Kaapstad by night!” ……….. Zoals men zegt: “de kers op de taart!”

Een magnifiek einde van een WONDERLIJKE reis!