Onderweg naar Knysna

19 maart 2019 - George, Zuid-Afrika

Ongelooflijk, we zijn al 2 weken onderweg…. Wat gaat de tijd toch snel……

En wat hebben we al veel mooie plekken bezocht, en onderweg gezien!!

En ook vandaag beloofd weer een prachtige dag te worden….

We reizen vandaag af richting Knysna, opnieuw een kuststadje, en ook nu zijn er onderweg  weer enkele mooie stops voorzien!

We volgen de “Tuinroute”, en deze benaming is vooral te danken aan de weelderige plantengroei langs deze weg. Oorspronkelijk was deze regio vooral bekend om z’n bosbouw en van hieruit werd hout uitgevoerd naar ondermeer Kaapstad. En ook nu nog rijden we door enorme bossen…én we passeren een groot stuk “verkoold” landschap!

Jacob verteld dat pas 4 maanden geleden er een grote bosbrand heeft gewoed in dit  gedeelte, en dat er toen 40000hectare bos in de vlammen is opgegaan! De zwartgeblakerde velden, met hier en daar nog het overblijfsel van een afgeknakte boom laten een diepe indruk na…

Na een uurtje rijden arriveren we in Storms River Village, een dorpje bij het “Tsitsikamma Park”. En hier, in dit natuurpark, hebben er 5 van onze groep van ons een afspraak: We hebben enkele bikkels in de groep, want zij gaan deze voormiddag “zip-linen”! Je weet wel: met zo’n kabel, helemaal ingesnoerd in een harnas, en dan van boom naar boom glijden! De hele onderneming zal zo’n 2 uurtjes duren, dus de rest van ons gezelschap blijft achter in het dorpje.

We nemen plaats op het terras van “Marilynn’s 50’s diner”, een gezellig tentje helemaal in 50’s stijl, compleet met een “soort van” museumpje erbij met oude auto’s, een mooie juke-box, en allerlei posters van Elvis, Marilyn, en meer van deze grootheden aan de wand.

Na een lekker kopje koffie, besluiten we nog even een wandeling door het dorpje te maken, en we slaan een onverhard weggetje in dat volgens de wegwijzer leidt naar een locale camping. Effe verkennen…. We komen uit bij een verborgen pareltje: aan het eind van de onverharde weg, staat een klein gebouw, en wanneer we er binnenstappen, ontdekken we een oase! We lopen via het gezellige café-gedeelte, naar de volgende ruimte, waar een “kampvuur-plek” is gecreëerd: een grote ronde “put”, waar in het midden de houtblokken van de vorige avond nog liggen, en waar rondom bankjes opgesteld zijn. Ik denk spontaan terug aan Jacob met zijn gitaar, en hoe we hier wel een héél leuk kampvuur zouden kunnen houden! Supergezellig! En aan het eind van onze ontdekkingstocht van deze oase komen we bij het zwembad dat helemaal ingesloten is door exotische planten. We zien hangmatten, een mooie lounge-set, en allemaal gezellige hoekjes waar je lekker kon relaxen! Wauw!!! Ik hoef jullie waarschijnlijk niet te vertellen dat we deze kans niet hebben laten voorbijgaan, en hier toch effe met een drankje hebben genoten van de omgeving!

We wandelen terug naar de bus want onze “zip-liners” zullen elk moment terugkomen, en we zijn natuurlijk superbenieuwd naar hun ervaringen! “Mooi”, “spannend”, “intensief”, “leuk”, zijn enkele termen die de revue passeren, dus het blijkt een geslaagde uitstap geweest te zijn voor onze avonturiers!

Ok, iedereen terug aan boord? Want we moeten weer verder… Volgende stop: “The Big Tree”

Effe een kanttekening: Jacob begreep al niet dat deze stop in het programma van onze reisorganisatie was opgenomen…

En vanwege de bedenkelijke grijns op zijn gezicht, vertrekken we al met enig wantrouwen richting “The Big Tree”. Bij de entree van de site, start een mooi houten wandelpad, het bos in. We lopen het pad af, en de spanning wordt toch lichtjes opgebouwd door de bordjes die we af en toe tegenkomen: “nog 300meter”….. “nog 200 meter”….. Nu worden we tòch een beetje benieuwd! En dan staat er plots een pijl met de boodschap “THE BIG TREE”! Hoera! We zijn er! ……………………………

Het is dat er paaltjes met touwen omheen stonden…………. Deze afgebakende plek toont in het midden een (grote) boom…………. Maar ja, wat zal ik er van zeggen……. Mooie boom hoor! En blijkbaar was ie 1000 jaar oud! Dus dat is op zich wel een prestatie… Maar wij zijn natuurlijk meer gewoon: Een paar jaar geleden zijn we in Sequoia Park in Amerika geweest, en dààr heb je grote bomen! Maar dit… tja…

Wanneer we terug bij de bus aankomen staat Jacob ons met een stralende glimlach op te wachten! “Mooie boom hé?”….. Hahahaha! Leuk hoor!

Een half uurtje verderop is onze volgende halte voorzien: “World Highest Bungy”…. Neeeee, we gaan niet bungy-jumpen!!! Maar wel een heel spectaculaire stop hoor: Hier bij TsiTsikamma park, hebben ze de hoogste Bungy-brug ter wereld! Met z’n maar liefst 266 meter hoogte, bied deze brug een adembenemend uitzicht, en ben je verzekerd van een duizelingwekkende val naar beneden! Niet voor watjes dus!

Onder de brug zien we plots iemand met een helse vaart aan een zip-line afdalen, en we richten ons natuurlijk onmiddellijk naar ònze bikkels: “hé, niets voor jullie?”, maar deze zip lijkt hen toch iets té spectaculair!

Wij staan veilig op het uitkijkpunt, en hebben op deze manier een prachtig uitzicht op de brug en haar omgeving… En nét wanneer we van plan zijn op te stappen, ziet 1 van onze groep beweging bij het spring-platform! Wow! Er gaat iemand een sprong doen! Toch nog maar even blijven kijken dus… We houden allemaal onze adem in, en staan met de camera in de aanslag om deze HELD te filmen, en ja hoor……. Daar gaat ie!!! OMG!!!!!

Terwijl we napraten over deze gedurfde prestatie, wandelen we terug naar de bus.

Het is nog 1,5u rijden tot ons volgende hotel.

Daar aangekomen gaan we snel inchecken, koffers afgooien, en hup, weer weg, want……. Er staat nog 1 ding op het programma van vandaag: We gaan catamaran varen! De “Sunset cruise”!

We komen aan bij de haven van Knysna, waar de catamaran al op ons ligt te wachten. We krijgen allemaal een boardig pass aangereikt, en een beetje later gaan we aan boord.

En gedurende 2u maken we in de laguna van Knysna een rondvaart, compleet met hapjes en drankjes, en kunnen we genieten van een mooie zonsondergang…

De haven heeft een gezellige promenade, met leuke winkeltjes en restaurantjes, en na onze catamaran-tocht, nemen we plaats op een terrasje waar we een mooi uitzicht hebben op de prachtige boten die hier aangemeerd zijn. Mooie dag vandaag….