"Amandla awethu"

8 maart 2019 - Sandton, Zuid-Afrika

Zo, onze eerste dag in Zuid Afrika zit erop!

En wat een boeiende dag hebben we al gehad!

Gisterenavond zijn we omstreeks 23.30u geland op de luchthaven in Johannesburg. Na een eerste vluchtige kennismaking met ons reisgezelschap en onze reisleider van de komende 3 weken, zijn we rechtstreeks naar ons hotel gereden. Omdat we 1,5u vertraging hadden, kwamen we pas na middernacht bij ons hotel aan, dus snel onze kamer opzoeken, en bedje in, want we werden vanochtend al om 7u bij het ontbijt verwacht….

Onze reisleider is Jacob, een Zuid Afrikaan met zijn roots in Maastricht! Zijn grootvader is destijds vanuit Nederland hierheen geëmigreerd, en heeft hier een nieuw leven opgebouwd.

Het fijne aan reizen met een begeleider is dat je toch dat beetje extra info meekrijgt. Jacob kent natuurlijk alle in’s en out’s van dit land!

Zo vertelde hij ons bijvoorbeeld dat Johannesburg écht een NO GO is tegenwoordig! Voor toeristen is het er echt erg gevaarlijk. Het gaat zelfs zo ver dat de politie zich er niet meer waagt in bepaalde gebieden omdat het er zo uit de hand is gelopen met allerlei bende’s die de regio er overheersen. Bij ons hoor je al wel eens over een car-jacking, wel… hier gaat het zo ver dat ze huizen “jacken”! Ze jagen er gewoon de bewoners uit en betrekken de woning zelf! Hier heerst complete anarchie!

En dat terwijl Johannesburg vroeger een schitterende toekomst had! Letterlijk: Johannesburg is de enige grote stad die niet bij een rivier ontstaan is. De reden dat hier destijds een stad gevormd is, is goud! Je weet wel: het glimmende kostbare spul! En het zit hier nog steeds in de bodem. Her en der verspreid door het landschap zien we graafwerken, en het gaat hier niet om bouwwerven, nee hoor: men is hier nog steeds de aarde aan het omwoelen, op zoek naar het kostbare edelmetaal…

Johannesburg “city” hebben we dus niet bezocht, maar wél op het programma:

Soweto (SOuth-WEestern-TOwnship) & Pretoria

De studentenopstand in Soweto is een zwarte bladzijde in de geschiedenis van Zuid Afrika. Duizenden scholieren kwamen op 16 juni 1976 op straat om te protesteren tegen het apartheidsbewind, waarbij ook enkelen het leven lieten, waaronder Hector Pieterson. Deze 12 jarige jongen werd neergeschoten door de politie, en de foto waar zijn lichaam wordt weggedragen door een omstaander, geeft perfect het dramatische gevoel weer van die dag. Er is dan ook een museum opgericht om deze donkere dag te herdenken…

Zeg je Zuid Afrika, dan zeg je Nelson Mandela. En het huis van Nelson Mandela bevindt zich in Soweto.

Het eerste dat me opvalt, is dat het er vrij rustig is… Geen hordes toeristen, geen gedrum, maar een relaxte sfeer. Langs de weg staan natuurlijk enkele kraampjes met de gebruikelijke toeristenspulletjes, en ijverige verkopers die je aandacht proberen te trekken, maar verder geen drukte…

We krijgen een korte uitleg over Nelson Mandela, zijn gezinsleven, zijn gevangenschap en vrijlating. Hij heeft zo’n indruk nagelaten bij de bevolking, en wordt nog steeds op handen gedragen. En terecht natuurlijk. Hij heeft onwaarschijnlijk veel betekend voor de mensen van Zuid Afrika in de strijd tegen apartheid, en er is geen standbeeld te groot voor deze charismatische man!

En dat hebben ze letterlijk genomen: in Pretoria hebben ze een reuzengroot standbeeld opgericht. Heel erg indrukwekkend!

Volgende stop: het “voortrekker” monument. Ook weer zo’n monumentwaardig stukje geschiedenis van Zuid Afrika. Opgericht door Nederlandstalige Afriker boeren die destijds van het uiterste zuiden naar het noorden trokken omdat ze niet onder het Engelse bewind wilden leven. Velen van hen hebben de tocht niet overleefd, door de verschillende veldslagen onderweg dus vandaar dit indrukwekkende monument… Zeker een bezoekje waard!

Laatste stop van de dag, en ook in Pretoria: Het huis van Paul Kruger, president van Zuid Afrika van 1883 tot 1900. Het hele huis ademt authenticiteit uit, en je gaat helemaal terug in de tijd! En iedereen die mij een beetje kent weet het: I Love It!

Pretoria is één van de 3 hoofdsteden van South Africa. Je leest het goed: ze hebben hier de “bestuurlijke” hoofdstad in Pretiora, de “wetgevende” hoofdstad in Capetown, en de “rechterlijke” hoofdstad is Bloemfontein.

En dat het een hoofdstad is blijkt tijdens de avondspits: Omstreeks 17u rijden we terug richting ons hotel (dat zich net buiten het centrum bevindt), en ervaren we de drukte van deze stad. Wat mij een beetje verbaasd, zijn de vele supergrote bedrijven die zich hier bevinden. Deze stad is duidelijk voorbereid op een enorme ontwikkeling…

We hebben vandaag ook onze medereizigers een beetje beter leren kennen. De namen gaan nog wel een dagje of 2 duren, maar ik herken ondertussen tenminste de gezichten al wel van ons gezellige groepje!

En gezellig is het: Op dit moment zitten we met z’n allen op het terras van ons hotel, onder het genot van een drankje, en leren we mekaar een beetje beter kennen. Ikzelf ben helemaal in m’n verslag van vandaag, dus ik ben waarschijnlijk effe de ongezelligste van het gezelschap, maar ik pik af en toe toch mee in bij de verhalen die uitgewisseld worden!

Dadelijk gaan we nog gezellig een hapje eten, en sluiten we de avond af…

Want morgen wacht ons een lange rit: We vertrekken morgen omstreeks 7.30u, voor een tocht van +/- 650km. We rijden dan alvast richting Krugerpark, ons doel voor zondag.