Dag 15 : Lake Powell- Monument Valley

16 april 2016 - Monument Valley Navajo Tribal Park, Verenigde Staten

Hoi allemaal

Vandaag gaan we er weer vol voor!

Om 7.30u vertrokken vanuit Wahweap (Lake Powell). We hebben een tocht van 210km op het menu,

verwachtte aankomsttijd: 11u. En opnieuw zijn we met het uur aan goochelen: we gaan weer een uurtje verder in de tijd, dus: 11U wordt 12u… Gelukkig vermelden ze hier in de hotels telkens de lokale tijd, anders zouden we niet meer kunnen volgen hoor!

Na 7 dagen rondrijden voelen wij ons al echte nomaden! We zijn experts geworden in “leven uit onze koffer”

Hoewel we gehoopt hadden dat we het slechte weer achter ons konden laten, is het toch nog steeds erg zwaar bewolkt, en de temperatuur stijgt niet boven de 6 graden, dus we zijn blij met onze dikke winterjassen!

Na een uurtje rijden begint het landschap opnieuw andere vormen aan te nemen:

De typische vlakke landschappen, met de opvallende “Mesa” bergen (Mesa= rotsformatie met een vlakke bovenkant)

Het eerste uur zien we de restanten van de winterperiode nog: er ligt namelijk nog steeds sneeuw in deze regio!

Bij het horen van “Monument Valley” denken we niet onmiddellijk aan sneeuwlandschappen, maar eerder aan “Cowboys & Indianen” in een stoffige omgeving… , en ja hoor: nog een uurtje verder krijgen we eindelijk de typische rode kleur die we in deze regio verwachtten!

We hebben de laatste dagen ook al steeds meer Indianen gezien, en Corne is nog steeds op zoek naar “Pocahontas” ……. No luck so far…. de gemiddelde lengte van een Indiaanse vrouw is 1.50m en het gemiddelde gewicht rond de 90kg. 😜😂

Wanneer we op onze bestemming arriveren, besluiten we onmiddellijk door te rijden naar de locatie waar we een reservatie voor een rondleiding in Monument Valley hebben. Het is wel een uurtje te vroeg, maar met al die uurverschuivingen nemen we liever geen risico’s.

We hebben echter geluk: er staat nét een gids klaar om te vertrekken, en we kunnen aansluiten bij deze rit. We vertrekken samen met een stel uit SanFransisco, in een stoere 4X4 truck.

Dit blijkt nodig, want we rijden niet enkel de toeristische route, maar gaan ook “off road”. Hierdoor krijgen we uiteraard veel meer te zien!

Onze gids is een Indiaans meisje, zelf Navajo, en hierdoor krijgen we uiteraard veel extra info. Zo brengt ze ons bijvoorbeeld ook naar een authentieke woning van de Navajo’s, de Hogan: de hut is bekleed met klei en zand, zodat het op een bergje lijkt, met de deur die altijd naar het oosten wijst, om de zon te verwelkomen! (zie foto)

In de Hogan troffen we een Indiaanse vrouw aan die demonstreerde hoe de wol verwerkt werd, die gebruikt wordt om tapijten te weven. (uiteraard mét foto)

Navajo zijn een volk dat erg met de natuur verbonden is, zij beschouwen elk deel van de natuur als een persoon:

Moeder aarde, Vader lucht, en de mensen zijn de kinderen… Ook de bergen hebben allemaal een naam: de bekendsten zijn natuurlijk “the three sisters” (zie foto), en “Mexican Hat”

maar zo heb je ook “Sleeping Dragon” en “Rain God Mesa”… allemaal heel erg leuk om te zien, aangezien je écht de “slapende draak” ziet liggen!!!

Na een tour van 3 uur zijn we uiteindelijk teruggekeerd, en aangezien onze Lodge op 5min afstand ligt, zijn we al snel ter plaatse… bevroren…. want het is nog steeds ijskoud! Snel onze kamer opzoeken, en even opwarmen!

En wat voor een kamer!!! Prachtig uitzicht!!! (natuurlijk mét foto!)

Geïnstalleerd en een beetje opgewarmd, gaan we onze Lodge maar eens verkennen:

Er is hier werkelijk alles: restaurant, indoor zwembad, museum, toeristen shop, klein bioscoopje waar ze western movie’s spelen, supermarkt, én (niet onbelangrijk) een benzinepomp!

We zijn vooral onder de indruk van het museum: Hier krijgen we een beeld van de authentieke bewoners van onze lodge: de Gaulding’s. Je krijgt een inkijk in hun woning, hun trading-point waar ze handel dreven met de Indianen, hun trip naar Hollywood, waar ze contacten legden met dé grote producers om de eerste grote Westerns in deze regio te filmen…

Er zijn dan ook erg veel verwijzingen naar allerlei bekende films die hier opgenomen zijn!

En de meest recente is in de maak: “Corne in Gaulding’s town” : contract is op zak! 😂

Met al de indrukken van de afgelopen dag op zak, gaan we moe maar voldaan terug naar onze kamer…

Tijd om te relaxen… én om ons voor te bereiden op onze één na laatste trip: richting Grand Canyon

1. Carina Kostermans:
    18 april 2016
    Wat een geweldige reis en mooie foto's