Doha

9 februari 2023

Vandaag actie op het programma!

‘t Is te zeggen: 2 uurtjes actie! En dan weer relax time!

We zijn aangekomen in Doha Qatar.

En al meteen bij het verlaten van de boot merk je dat ook dit weer een “rijk” land is.

Het begint al bij de terminal waar wij als cruise-passagiers moeten uitschepen. Geen “hangar”  in dit havengebied, maar nee, een prachtig gebouw waar ook meteen de oosterse invloeden zichtbaar zijn.

Onze gids is een Engelse man die in 2007 naar Qatar in geëmigreerd, dus hij kan ons alle in’s & out’s vertellen!Hij haalt er enkele leuke anekdote’s bij om z’n verhalen levendig te maken en verteld over zijn ervaringen hier in Doha. Belangrijkste punten zijn géén criminaliteit, géén troep in de bermen,  géén belastingen betalen, én de benzine kost hier €0,50 per liter… Een liter drinkwater kost meer! 😱

Oorspronkelijk was Qatar een regio die vooral z’n inkomen haalde uit parels. Je weet wel: oesters opduiken en dan heel af en toe zat daar zo’n parel in…

Dé grote omschakeling is er natuurlijk gekomen sinds er olie gevonden is in deze contreien… en de laatste 70 jaar is Qatar dan ook uitgegroeid naar een land waar vorig jaar met veel bravoure de wereldbeker voetbal werd georganiseerd! Wat een evolutie!

Ok, genoeg over de geschiedenis, terug naar het heden:

Want zoals ik al zei: er staat actie op het programma!

Om 9u worden we verwacht bij het Sealine Beach Resort in Messaieed, Doha. Dit prachtige resort ligt een half uurtje van de stad, en het ziet eruit als een droom! 😍

Wij blijven voorlopig niet! We komen hier straks terug om te lunchen, maar in de eerste plaats worden we hier verwacht omdat hier de pick up plaats is voor onze “Safari in de duinen”! Jaja, je hoort het goed, we de woestijn in en de machtige duinen in! En dat doen we in stoere landrovers.

Onze chauffeur is Achmed, en hij ontvangt ons met een brede glimlach! Dat zit alvast goed!

En dan onze medepassagiers:

Zo’n landrover bied plaats aan 5 passagiers. Dus wanneer onze gids de plekken begint te verdelen stellen we ons we een klein beetje afwachtend op… je wil immers het liefst met toch wel leuke mensen in zo jeep worden ingedeeld hè… Dus Corne had z’n oog laten vallen op een koppel waarvan hij vermoedde dat ze óf Duits waren, óf Nederlanders. Hij manoeuvreerde dus een beetje die richting uit, en ja hoor: we bleven met z’n 4 over om samen 1 auto te delen…

Blijken het dan ook nog eens sympathieke Nederlanders te zijn! ✅

Ok, iedereen verdeeld? Off we go!

En daar gaat de karavaan van 7 jeeps, richting duinen…

Effe omschrijven hoe deze duinen eruitzien: “FLATGEBOUW-HOGE”duinen zijn het!

Binnen no time zitten we naar mijn gevoel midden in de woestijn! Niets dan zandbergen rondom ons!

En de landrovers SCHEUREN over deze enorme duinen met een spectaculaire snelheid! “Ow, dus zo voelt Dakar?!” 😱

Achmed is duidelijk in z’n nopjes! Leuke manier om je geld te verdienen! De droom van elke jongen… (en menig meisje! 😜)

We hebben 1,5 uur door de duinen gecrost, en het was TOP!

Na deze erg leuke excursie rijden we terug naar het mooie resort waar we vanochtend afgezet zijn, en blijven we daar voor een lekkere lunch en wat “strand-tijd”…. Mooie plek om wat aam ons kleurtje te werken…. 😎

Omstreeks 16u zijn we terug bij de boot, en er is een stevige wind opgestoken. Dat beloofd voor straks, wanneer we weer gaan varen!

En ja hoor…. Ik moet het toegeven: als je nu last hebt van zeeziekte, dan ben je het haasje………. 🤢

Na de afvaart viel duidelijk het verschil op met de vorige dagen.

Het is een veel “woestere” zee, en de boot gaat toch wat heen en weer!

En het geeft wel af en toe grappige situaties: iedereen waggelt door de gangen alsof ze allemaal dronken zijn….. hilarisch! 😂

Na 2 wijntjes besluiten we dat het tijd wordt om naar bed te gaan. Want morgen is een speciale: onze ALLERLAATSTE volledige. dag!

Als we morgenochtend wakker worden zijn we weer in Dubai!

Deze week is echt voorbij gevlogen…. Maar natuurlijk gaan we morgen nog volop genieten! We hebben toch nog enkele dingetjes op onze bucketlist staan, dus die gaan we nog even afwerken!