Bye bye Dubai

4 februari 2023 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

vakantie naar Dubai….

Je maakt het zo duur of zo goedkoop als je zelf wil. Naast alle luxe hotels zijn er namelijk ook verschillende leuke “budget-hotels” te vinden.

Een zwembad was voor ons dit keer geen prioriteit. Het was er wel, maar aangezien je toch de hele dag op stap bent , en er zoveel te ontdekken is, ga je niet zo gauw bij een zwembad liggen hè.

Wat ons hotel betreft: wij vonden de locatie een echte aanrader! Op wandelafstand van het strand (5min), op wandelafstand van de haven (5min), EN op wandelafstand van de tramhalte… wat denk je? Juist: 5min! Wij zouden dit hotel echt aan iedereen aanraden!

Ps: Delta by Marriott Jumeirah beach hotel

Ook wat eten betreft is de keuze erg uiteenlopend: Ga je naar een prachtig restaurant op een TOP locatie, dan betaal je grof geld! Maar naast dat prachtige restaurant op diezelfde TOP locatie zit er een Pizza Hut of een McDonalds! Dus ja… keuzes maken in het leven….. 😜

Het enige wat echt duur is, is drank. En dan heb ik het over frisdrank of koffie of zo hè! De “normale” prijs voor een colaatje is €5! En ALS je dan al eens ergens een plek vind waar ze alcohol schenken, reken dan maar op €12 voor een glas wijn of een biertje. In geen enkele supermarkt verkopen ze alcohol, dus als je dacht om de prijs toch wat te drukken, vergeet het maar! Nou klink ik waarschijnlijk een beetje als een drankorgel, maar niets is minder waar… Alleen, op vakantie, en vooral ‘s avonds kan een glaasje wijn toch al eens smaken! Dus ik heb deze week toch €36 geïnvesteerd in mezelf! 😂🍷🍷🍷

In het moderne Dubai is er niet echt een dress-code. Je kan hier zowat alles dragen als toerist. Maar toch ben je geneigd om geen minirokjes of korte shorts te dragen… Zelf een iets te bloot topje heb ik dit keer links laten liggen… Gewoon, uit respect voor de overtuiging van de locale bevolking. EN ik draag eigenlijk wel graag lange rokken op vakantie! Fladdert zo lekker fris rond de benen! 😜

Het cultuurverschil is een dingetje dat je erbij moet nemen.

Corne en ik passen ons tamelijk snel aan wanneer we een land bezoeken met andere gewoontes en overtuigingen. Zo ook in Dubai. Alhoewel het een erg moderne stad is sijpelt de traditie hier toch door in bepaalde wetten en regels. Vooral de verschillen tussen mannen en vrouwen ligt hier nog steeds erg gevoelig. Aparte taxi’s voor vrouwen? In de metro gedeeltes die enkel bestemd zijn voor vrouwen? Een ziekenhuis enkel voor vrouwen en kinderen? Voelt vreemd aan voor ons…

Op de cruiseboot ga ik daar waarschijnlijk anders over denken: “vrouwen en kinderen eerst” lijkt me dan een goed idee! 😳

En zo gaan we naadloos over naar het 2e deel van onze vakantie: Het cruise-gedeelte!

Zoals ik eerder al vertelde was Corne diegene die een cruise hoog op z’n bucketlist had staan. Voor mij stond een cruise eigenlijk gelijk aan massatoerisme.

Toen wij vorig jaar in Curaçao op Mambo Beach onder een palmboom lagen, hadden ze daar een stuk strand afgebakend met een touw. Aan dat touw hing een geplastificeerd papier met de mededeling: “cruise passengers only”

En dan, ergens rond de middag, stopte er een toeristenbus met een 50-tal cruiseboot-reizigers….. Ben je al in beelden aan’t denken?!? Juist… Dat dus… Een hoop asociale, luidruchtige Amerikanen met een zonneklepje op, die als sardientjes op het gereserveerde stukje stand kwamen liggen… Nope, I don’t think so….

Maar toch, ik heb me laten ompraten. Ik kwam namelijk tot de conclusie dat mensen die op cruise geweest zijn, altijd vol lof zijn over hun vakantie. Je hoort zelden iets negatiefs… Dus ja, ik ben dan wel zo iemand die zegt: onbekend is onbemind. Toch maar eens gaan uitproberen…. 🤷🏼‍♀️

De MSC World Europe is de nieuwste cruiseboot in de vloot van MSC.

Het schip is amper 2 maanden oud!

Toen wij ‘em boekten lag ie nog in Saint-Nazaire (Frankrijk) in de scheepswerf.

Met z’n 333 meter lengte, 47 meter breed, en een hoogte van 68 meter is het het grootste MSC schip tot nog toe… En het moet gezegd: Het is een indrukwekkend beeld als je komt aanrijden bij de haven!

Het schip heeft een capaciteit van 6762 passagiers! Dus met alle bemanning erbij zit je volgens mij al snel aan 10.000 man! 😱

We hebben dus even afgewacht of ie bleef drijven, de nodige “testvaarten” zijn gedaan, en nu is het onze beurt! 😜

En ik moet je zeggen: de eerste indruk valt reuze mee!

Bij het boeken van een cruise krijg je een “embarkment” uur. Met andere woorden: de 6000 passagiers komen niet allemaal tegelijk aan boord! Wij hadden geluk en werden al verwacht om 9u, maar het kan evengoed zo zijn dat je pas om 17u kan inschepen. Het voordeel van ‘s ochtends al aan boord te kunnen spreekt voor zich: je hebt uitgebreid de tijd om alles te verkennen! Het nadeel: ALLE kajuiten zijn pas beschikbaar vanaf 14u. Gelukkig heb ik een man die dit al lang op voorhand heeft uitgezocht, en we hebben dus onze zwemkledij en slippers in onze handbagage zitten! Ik krijg spontaan medelijden met sommige passagiers die met lange broeken en sneakers op een bankje in de lobby zitten te wachten tot de klok 14u slaat.

Wij niet hoor:

Nadat we 2 uurtjes op verkenning zijn geweest, is het relax-time.

En 1 ding stelt me al onmiddellijk gerust: het is geen “handdoek-leggen-om-6.30u”

Om 11u kunnen we lukraak een zonnebedje uitzoeken bij het zwembad op het 18e deck. Ondanks het feit dat er heus wel veel volk op zo’n boot zit, heb je niet echt het idee dat het ergens super druk is, en overal zijn hoekjes gecreëerd waar je rustig kan zitten of relaxen.

Terwijl ik met een drankje bij het zwembad lig, met uitzicht op Dubai, bedenk ik me dat, terwijl ik vorige week in Dubai op “city trip” was, ik nu echt wel geniet van een “relax gevoel”! Lekker lounge muziekje op de achtergrond, bij een fijne 26 graden in het zonnetje… Ook weer eens leuk.

Voor onze eerste kennismaking met het cruise-leven hebben we geïnvesteerd in een kajuit met balkon. Deze zijn uiteraard duurder dan de “gewone” kajuiten of diegene met een patrijspoort, maar omdat het de eerste keer is mocht het effe wat meer zijn. We zitten op deck 10, en we worden helemaal blij wanneer we de deur open maken: de kamer is verrassend groot! Hier houden we het wel een weekje vol!

Nu alleen nog even wachten op de koffers, want deze worden door de bemanning aan de deur van je kajuit gezet als ze aan boord zijn.

Het hele proces van je koffer inchecken, koffer van de terminal naar de kade, en dan nog eens van de kade aan boord brengen kan tot enkele UREN in beslag nemen. Het gaat hier immers over duizenden koffers, en dat werkt net ietsje anders dan bij een vlucht met 500 passagiers hè! Met andere woorden: het kan dus zomaar dat je koffer pas in de avonduren arriveert…..

En ja hoor….. Corne z’n koffer is om 14.30u bij de kamer! Alleen de mijne laat wat op zich wachten….. het is ondertussen 19.20u en effe wat make up aanbrengen is voorlopig niet van toepassing! 😳In de verste verte geen koffer te bespeuren……

Dan maar zonder make up naar m’n eerste diner aan boord… 🤷🏼‍♀️ Jammer maar helaas!

1. Erik van Rij:
    4 februari 2023
    Ziet er top uit , jullie kunnen je hart ophalen en geniet van de luxe en relax tijd die je gaat hebben. :)
  2. Liesbeth:
    4 februari 2023
    Wat een mooie kamer hebben jullie. De rest ziet er overigens ook prima uit! Heb je dat eten inclusief?
  3. Inge en Corne:
    4 februari 2023
    Ja, eten is inclusief… Je kan nog een “pakket” nemen voor €125 pp en dan kan je in enkele a la carte restaurants gaan eten, maar dat hebben wij niet genomen.
  4. Selma:
    4 februari 2023
    Leuk geschreven weer! Ik heb ooit een middenlandsezee cruise gedaan. Vond dat heerlijk, soort city hoppen, maar dan ook nog eens steeds in een ander land. Ons schip was kleiner, duh...en wij hebben geen benul van het massa toerisme gehad...

Dus lekker achterover en geniet.😃😉
  5. Annique:
    🤩 👌 fantastisch. Enjoy.
  6. Ellemiek de Haas:
    4 februari 2023
    Wat kun je toch leuk schrijven Inge.
    Super leuk om jullie reis verslagen te lezen.
    * behouden vaart en genieten maar *
  7. Jimmy:
    5 februari 2023
    Wij waren ook heel sceptisch voor onze 1e cruise (met MSC ook) maar ik hoop dat het jullie net zo goed gaat bevallen!! Have fun!! 😎😎
  8. Adrienne:
    5 februari 2023
    Wat vertel je het toch weer leuk! Ik zie alles in plaatjes voorbij komen. Geniet!
  9. Henny Loffeld:
    5 februari 2023
    Ook nu volg ik jullie met nog meer belangstelling( kan eigenlijk niet) want wij gaan 25 februari voor het eerst cruisen ook met MSC
  10. Marcella Boekaerts:
    5 februari 2023
    bedankt wij hebben mee genoten het was werkelijk een sprookje grjt marcella
  11. Hanneke:
    5 februari 2023
    Heeerlijk jullie verhalen en de superieure manier waarop jij het verwoord….ik geniet mee😎
  12. Marjolijn Peeters-Diepstraten:
    6 februari 2023
    Ziet er prachtig uit allemaal, wauw zeg!!!! Jullie komen niets te kort zo te zien en alleen maar genieten. Jullie verdienen het schatjesXXX