On top of the world....

8 april 2018 - Great Smoky Mountains National Park, Tennessee, Verenigde Staten

Mijn schatje heeft verborgen talenten!

Ja hoor!

Vanochtend heeft hij voor mij wafels gebakken!

Na ons karig ontbijt van gisteren (een voorverpakt mini-muffinnetje), was het dit keer wél in orde!

Nu ja, naar Amerikaanse normen dan hé.

Een ontbijt bestaat hier in de meeste hotels uit: roerei, jam, met wat geluk een Philadelphia smeerkaasje, en toast. Vandaag stond er zelfs yoghurt bij!

En dan niet te vergeten: het wafelijzer!

Het toestel stond daar te blinken in de hoek van het buffet, en deze kans ging Corne niet laten voorbij gaan! Hij weet immers dan er hier punten te scoren zijn…

Ondanks het feit dat het deeg klaarstaat in een machine, én de porties op voorhand automatisch verdeeld worden, én het wafelijzer een timer heeft die na 2.30min begint te zoemen, was ik toch onder de indruk…. 3 minuten later stond hij met een smile tot achter de oren bij onze tafel met een goudgele wafel…Wat een kanjer toch hé!

Dit ontbijt mag dus onder de noemer: uitgebreid!

En dan zijn we weer klaar om te vertrekken!

Onze reis zal ons vandaag naar Nashville leiden.

We rijden door de Great Smokey Mountains, via Maggie Valley (thanks John!), verder langs Gatlinburg, en zo richting Nashville.

Het is frisjes vanochtend, maar het zonnetje schrijnt! En na de lekkere temperaturen aan de oostkust, is het effe aanpassen, dus: vandaag lange broek effe terug bovengehaald! We zijn gisteren 400 km landinwaarts gereden, en hier ligt de temperatuur duidelijk een beetje lager. Het kan natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat we in de bergen aangekomen zijn…

Maggie Vally blijkt het begin van een schitterend traject te zijn. En blijkbaar is het niet geheel onbekend bij menig toerist, want het is een walhalla voor kampeerders! Prachtige natuur met mooie kampeerterreinen langs de oever van de rivier die hier stroomt... een mooie kennismaking met dit geweldige gebied!

The “Great Smokey Mountains”….. Nu weten we waar deze benaming vandaan komt!

Effe ontleden:

“Great” = Prachtig

En prachtig is het hier! Tijdens het eerste gedeelte van onze road-trip was het landschap niet zo spectaculair. Het was eerder: kilometers doen om ons doel te bereiken. Maar daar is nu verandering in gekomen! FAN-TAS-TISCH!!! Je kijkt je ogen uit! Achter elke bocht komt weer NOG een mooier uitzicht!

“Smokey” = Wolken

Halverwege onze rit naar boven, kreeg het uitzicht nog een extraatje: vanwege de koude temperaturen hierboven, zag de hele omgeving wit! Niet echt sneeuw… meer ijsvorming... vorst…. Het was werkelijk magisch!

Na ongeveer 1,5 uur van “Ohhh’s” en “Waauww’s”, bereiken we ons hoogtepunt…. (Nee, niet dat hoogtepunt!). :-)

We bevinden ons op dat moment op 1900meter hoogte, en komen aan bij een view-point.

Het uitzicht is werkelijk adembenemend!

Tussen de bergen zijn laaghangende wolken te zien, en je voelt je letterlijk “on top of the world”!

De wolken geven inderdaad het effect van “Smokey mountains”

“Mountains” = …………… euh.. tja, bergen hé!

Na de nodige foto’s filmpjes en selfies, is het tijd om onze route verder te zetten. We slaan de prachtige beelden ook nog effe op op de harde schijf van onze herinneringen, en stappen onze auto in.

Om het magische verhaal helemaal af te maken, zien we bij de afdaling enkele wagens langs de kant van de weg staan, en allemaal mensen die uitgestapt zijn. In eerste instantie denk je dan aan een ongeval of zo, maar niets was minder waar: In de berm, tussen de bomen, stonden 3 herten! De foto is niet erg duidelijk, maar ik beloof het je: het waren écht herten hoor!

Een half uurtje later rijden we Gatlinburg in.

Gatlinburg is een gezellig en levendig stadje, maar na een uurtje hebben we het wel gezien. Het thema is hier: Fun, fun, fun! Het lijkt wel 1 grote kermis! Overal fel gekleurde gevels, met attracties: Hollywood Cars, House of Mystery, The moving theatre, en een heus circus!

Dé grote attractie is echter de “moonshine” waar ze hier zo trots op zijn! Grote bars, waar ze een eerbetoon houden aan de tijd waarin de alcohol hier illegaal gestookt werd, beter gekend onder de naam “moonshine”. In deze bars worden ook “moonshine-tastings” gehouden: Voor een luttele $5, kan je plaatsnemen aan een grote, ronde bar, waar een enthousiaste barman je uitleg geeft over de verschillende drankjes, én waarbij je ook nog eens kan proeven! Ik hoef er waarschijnlijk niet bij te vertellen dat het er na een paar van die “tastings”, vrolijk aan toe gaat bij de bar!

En als je dan je favoriete smaak gevonden hebt, kan je deze uiteraard ook aankopen: In plaats van in een normale fles, wordt de drank hier per bokaal verkocht, nét als vroeger, én: je krijgt $5 korting met je entreebewijs van $5!

Samenvatting: Het is een gezellig stadje, maar ons doet het wat te “themapark” aan…

Over themaparken gesproken:

Komen we onderweg toch wel het wereldberoemde “Dollywood” tegen zeker! Dolly Parton’s appeltje voor de dorst…  Grappig….

Het is ondertussen 14u, en het is nog 3,5uur rijden…

We lassen nog 2 pitstops in, warvan eentje bij Mc Donalds.

Onderweg zijn we namelijk altijd afhankelijk van de WiFi spots. We stoppen daarvoor meestal bij een wegrestaurant, bestellen een drankje, of gaan gewoon op de parking staan, zo dicht mogelijk bij het restaurant, zonder in de etalage binnen te rijden…

Mc Donalds dus… Want we moeten nog een slaapplaats zoeken voor vannacht.

Aangezien het voor ons allebei onbekend terrein is, zijn we wat gaan Googelen, en denken we de juiste regio in Nashville gevonden te hebben! We gokken op omgeving “Broadway”. Blijkbaar is dit de place to be…

We hadden ook voor een hotel net buiten Nashville kunnen kiezen, maar we opteren voor een overnachting IN het bruisende centrum. We betalen hiervoor uiteraard een flinke duit meer, maar dat is het ons waard.

Zo kunnen we vanavond nog effe de stad intrekken, en hoeven we daarna niet meer te ver terug.

Zo gezegd, zo gedaan.

En wat een meevaller: We hadden er niet meer bij stilgestaan, maar we zijn een andere tijdzone ingereden! Dit houdt in dat het hier nog een uurtje vroeger is! Dus, in plaats van 18.15u komen we Nashville binnengereden om 17.15u! Yihaa! Een uurtje extra voor ons!

We droppen onze koffers in de hotelkamer (wat eigenlijk een klein appartementje blijkt te zijn, mét keukentje erbij!), en stappen het bruisende nachtleven van Nashville in! Benieuwd wat de avond zal brengen….