Bye bye Frisco, hello Jamestown!

5 juli 2022 - Jamestown, California, Verenigde Staten

He’s back!! Corne heeft eindelijk, na 16 dagen, zijn baard weer afgeschoren! Hij was helemaal “in caracter” met de cowboysfeer hier in de wild, wild west… Heel even zag het er niet goed uit: bij 100 likes op facebook zou hij ém laten staan… En wat denk je? Yep! 139 likes! Maar 1 belangrijke NOT-like….. en die woog door! 😉 Niet dat het compleet verkeerd was hoor, ik hou gewoon meer van een fris koppie bij Corné, en zo’n baard maakte hem gewoon ouder…

Ok, back to business….

Vanochtend zijn we vertrokken vanuit San Francisco, maar niet zonder een ontbijtje bij “Mels Drive Inn”., een retro diner op 300 meter van ons hotelletje. Deze kònden we gewoon niet overslaan. Je waant je hier in 1 tel terug in de fifties! We hebben dus volop genoten van een lekker, typisch Amerikaans ontbijt: bacon & egg’s voor Corné en French toast voor mij!

En dan is het weer tijd om het mooie San Francisco te verlaten… Bye bye “Frisco” We love you!

Ons doel vandaag is Jamestown California, een dorpje ongeveer 50km vòòr de ingang van Yosemite park. Morgen maken we dan een mooie tocht dwars door Yosemite… Benieuwd naar dat mooie stukje natuur!

En over mooie natuur gesproken… We geraken maar niet uitgekeken over het landschap dat we doorkruisen: na de palmbomen is het de beurt aan ……. Sinaasappelbomen natuurlijk! Want we zitten immers in California, Sinaasappel-state!! Kilometers lange boomgaarden met sinaasappelbomen!

Behalve sinaasappel-state wordt California officieel  ook wel “The Golden State” genoemd. Dit voornamelijk naar aanleiding van de “Gold Rush” in 1849. Deze bracht meer dan 300.000 mensen naar California omdat ze hoopten hun geluk hier te vinden in de vorm van een klomp goud. De vele authentieke dorpjes die je hier nog vind zijn daar dan ook een overblijfsel van…..

Jamestown is zo een van die dorpjes! Zo’n “Goldrush”dorpje…. Want het naambord van dit dorp laat niets aan de verbeelding over: JAMESTOWN, “Gateway tot he mother lode”… Yep, hier lag voor velen de hoop op een beter leven!

En terwijl we rustig door Mainstreet rijden, op zoek naar ons hotel, zien we meteen dat ook dit weer zo’n verborgen pareltje is! Oude cowboyhuisjes, saloons, restaurantjes, enz…..

Na 5 minuten hebben we onze overnachtingsplek gevonden. Het “Railtown motel” ligt in een zijstraatje van Mainstreet, midden in het centrum dus…. EN het heeft een zwembad!

Dat komt goed uit, want, daar waar we vanochtend in SF weer vertrokken zijn met 16 graden, tikken we nu toch weer de 30graden aan! Een frisse duik in het zwembad, daar zijn we wel aan toe!

Tegen de avond besluiten we om even een wandeling door het dorpje te maken, en dat hebben we ons niet beklaagd hoor! Supergezellig!

We vonden ook een klein Mexicaans restaurantje waar we heerlijk gegeten hebben, en onder het genot van een frisse cerveza mijmeren we nog even over onze dag…..

Wat zijn wij toch bofkonten dat we dit allemaal mogen meemaken!