Ter land, ter zee, en op terras!

2 oktober 2023 - Lagos, Portugal

Het is dat hier geen haan kraait, het zijn eerder de krekels die je wekken, maar vanochtend waren we dus gelijk met de krekels wakker!

Het idee is, om de grote camper van Roger & Esther vandaag even te laten staan, en met z’n 4 met ons camperbusje op pad te gaan!

Doel: we rijden een half uurtje naar “praia da Marinha”.

Van hieruit kan je een prachtig wandelpad volgen langs de kliffen…

Dit “Seven Hanging Valleys Trail” is een 6km lange wandelroute met adembenemende vergezichten!

Het pad wordt omschreven als “moeilijkheidsgraad 3/10” en “zelfs kinderen kunnen het makkelijk lopen”

Nou, dan moeten on-sportieve 40ers en 50ers het ook aankunnen hè!

Maar ondanks het feit dat we om 9u al aan onze “hike” begonnen, is het om 10.30u al snikheet!

Dus wanneer we na 1,4km bij het eerste dorpje aankomen, ben ik blij dat ik de “Ola” parasolletjes zie staan!

Effe pauze!

Onderweg kom je verschillende van deze dorpjes tegen, waar je even een terrasje kan doen, en je wandeling hervatten.

Dat…… óf je kan er ook een Uber nemen om je weer naar het vertrekpunt te brengen.

Met andere woorden: je maakt de wandeling zo lang als je zelf wil….

Vanuit m’n ooghoek check ik effe hoe het met de anderen gesteld is…

Zien zij er nog fit en fris uit?

En ik ben erg opgelucht te zien dat ook zij het toch al een pittige tocht vonden…

Corne neemt de beslissing voor ons allemaal: hij loopt recht op een kiosk af waar ze boottochten organiseren.

Tijd om bootje te gaan varen! Tijd voor de Uber! 😜

Want deze hadden we ook nog op ons verlanglijstje staan: met de boot de indrukwekkende kliffen bekijken vanaf het water!

Effe vanuit een ander oogpunt…

En dan vooral op de agenda: de spectaculaire “Benagil cave”

Deze grot is blijkbaar dé bezienswaardigheid, want werkelijk álle boottochten adverteren hiermee!

Ok, dat moeten we dan eens nader gaan bekijken hè!

We worden pas om 13.45u bij het afspreekpunt in Marina de Portimão verwacht, en aangezien we toch wat tijd over hebben, besluiten we effe te lunchen bij het strand…

We stappen af op een aantrekkelijk terras, en wat blijkt: het is een zaak die door Nederlanders wordt uitgebaat! Vader zit hier al ruim 30 jaar vertelde de zoon, en de zaken gaan duidelijk goed! Van alle terrassen was dit hetgeen met de meeste animo!

Een gezellige drukte en ad rem bediening… zo hebben we het graag!

En als de jongens de kaart zien worden ze helemáál blij! Een broodje kroket en frikandel speciaal op een Portugees strand! Wat wil je nog meer?!

Klokslag 13.45u staan we bij de kiosk met ons ticket in de hand, en we worden meteen meegenomen door een medewerker.

Bij een aanlegsteiger in de aangrenzende haven ligt onze boot.

Het is het type “zodiac” en nadat de allemaal een plekje hebben uitgezocht gaat het ding van wal…

En we worden niet teleurgesteld!

Het is werkelijk een prachtige boottocht!

1,5uur op het water, met diverse stops in de geweldige grotten en baaien.

De beroemde “Benagil-cave” komt ook aan beurt, en tja….. wat zal ik zeggen……

PRACHTIGE GROT hoor! Daar niet van… alleen liggen er 6 bootjes met toeristen in deze mooie grot waardoor hij nét iets minder mooi wordt! Je zou bíjna over een “file” kunnen spreken….

Maar ja, da’s de prijs die je betaald wanneer iets “beroemd” is hè! 🤷🏼‍♀️

Een beetje later passeren we ook de klif die we in de ochtend bewandeld hebben!

Wel leuk om te zien dat we luttele uren ervoor bóvenop deze enorme rotsen stonden! Indrukwekkend!

Na ongeveer een uurtje is het tijd om terug te keren. Met een rotvaart scheurt onze boot retour! Leuk, leuk, leuk! 😃👍🏻👍🏻

Rond 16u komen we weer aan bij de haven, 126 foto’s rijker….

Wat een geweldige ervaring weer!

Onze avond bestaat uit even relaxen bij het zwembad, wat kletsen, lekker eten, en….. even vooruitkijken naar morgen!

Want de gaan weer de grens over: