Tapas in Toledo

26 september 2023 - Toledo, Spanje

Onderweg hierheen zagen we al met enige regelmaat kastelen en burchten in het landschap. Spanje heeft duidelijk een erg rijke geschiedenis!

Zo ook Toledo.

Het is een van de oudste steden van Spanje. Als je even gaat Googelen vind je meteen verhalen over de Romeinen die het stadje in 192 v.c veroverden, en over de Moorse overheersing….

Het is een stad die er om bekend staat dat hier eeuwenlang christenen, moslims en joden allemaal vredig met elkaar samenleefden. Mooie gedachte hè…..

We nemen het openbaar vervoer, de bus, en deze brengt ons voor €1.40 tot in het oude centrum.

We laten ons afzetten op het hoogste punt. Het idee is dat we dan gewoon naar beneden kunnen kuieren….

Niet dus.

We hebben weer de hele middag berg op, berg af gelopen!

Maar MOOI dat het hier is!!!

Ik waan me helemaal in de middeleeuwen hier in Toledo!

De “toeristische winkeltjes” bestaan dan ook voor 70% uit middeleeuwse snuisterijen zoals harnassen en zwaarden.

De overige 30% is marsepein!

In Toledo wordt al gerefereerd naar deze zoete lekkernij sinds 1512, dus blijkbaar is het écht iets typisch voor deze regio!

Er zijn hier super veel mooie gebouwen te bekijken, maar als je er maar eentje kan doen moet je zéker  “Monasterio de San Juan de los Reyes” bezoeken!

Voor een luttele €4 kan je dit magnifieke klooster uit 1477 bezoeken! Werkelijk prachtig! 🤩

De bijhorende kerk en binnentuin zijn fantastisch!

Het is zo’n indrukwekkend bouwwerk en we kijken onze ogen uit!

Drie kwartier later staan we weer buiten, en zijn we nog steeds onder de indruk….. Echt supermooi!

De hele middag lopen we straatje in, straatje uit, berg op, berg af…. En omstreeks 16u besluiten we dat het welletjes is geweest. We zetten ons op een terras op “Plaza de Zocodover”

Zo op het eerste zicht een mooi plein…

Alleen: dan kijk je even naar de prachtige architectuur rondom je, en dan hebben ze daar een McDonalds én een Burger King tussen geplant! 🙈🙄

Té triest voor woorden….

Ze zouden zover meer kunnen doen met dit plein!

Jammer…. gemiste kans zeg ik….

No way dat we een Big Mac gaan eten op deze historische plek!

Wij hebben plaatsgenomen op een ander terrasje en bestellen een lekkere tapas-plank en een sangria! Want “when in Spain”…… 🤷🏼‍♀️

Omstreeks 18u zijn we alle vier zo uitgeteld, dat het tijd word om naar de camping terug te keren…

We kijken al uit naar een rustige, gezellige avond.

1 klein obstakel: als we bij de bushalte aankomen blijkt dat de bus nog 37 minuten op zich laat wachten!

Resultaat:

Op momenten dat Spanjaarden een siësta houden, lijkt het óns een goed idee om de luttele 2,7km naar de camping effe te voet te doen! 32 minuten lopen, appeltje-eitje toch?

Niet dus:

De camping ligt namelijk weer nét iets hoger… op de volgende berg, dus van de 2,7km, is het gedurende 1,5km omhoog lopen! 🥵

Bij een gevoelstemperatuur van 36° was dit een pittig wandelingetje! …… 🙈

Samengevat:

SUPER leuke dag weer!

15000 stappen, dus die tappas-plank is er ook weer af!

En…… oprecht blij dat we deze extra dag hebben genomen!

Morgen gaan we weer verder!

Misschien niet helemaal “onze neus achterna” , maar we zijn wél flexibel!

We leren elke dag bij, en dat loslaten… dat komt wel goed.