When in Hollywood...

27 juni 2018 - Beverly Hills, California, Verenigde Staten

Als je in Hollywood bent, waar begin je dan met je ontdekkingstocht? Juist: de filmstudio’s!

De 2 grootste filmstudio’s in Hollywood zijn Warner Bros en Universal, en omdat ze niet allebei willen gaan bezoeken hebben we eerst een beetje research gedaan. Het verschil tussen de twee is écht wel heel groot en hangt af van wat je verwacht van je bezoek. Universal is grootser, massaler, en er zit een heus pretpark aan vast waar ze met de thema’s van de films spelen. En aangezien wij niet zo’n pretpark-bezoekers zijn, opteren wij toch voor Warner Bros. Deze filmstudio zou kleinschaliger zijn in hun rondleidingen: Je wordt er in een groep van max 15 personen rondgeleid, én krijg je persoonlijke uitleg van een gids. Dit in tegenstelling tot Universal, waar je met een treintje met 200 personen het domein wordt rondgeleid, en de uitleg via “oortjes” gedaan wordt met een vooropgenomen bandje. Nope, àls ik dan moet kiezen, toch maar de persoonlijke toets.

Warner Bros dus: Deze 4 broers kwamen destijds vanuit Europa naar Amerika om hun geluk te beproeven, en ja hoor, het is ze gelukt!  Want wie kent nou niet het deuntje bij het begin van hun films? Of hun wereldberoemde goudgele WB logo? Om nog maar te zwijgen van de talloze producties die hier op dit immense domein gerealiseerd zijn? Denk aan “Friends, ER, Gilmore Girls, Pretty Little Liars….” En dan zijn er nog de ontelbare films die hier gecreëerd werden. “Harry Potter, Leathal Weapon, Spiderman”, enz, enz…..

Met andere woorden, wij waren erg benieuwd om eens een kijkje achter de schermen te mogen nemen in deze surrealistische wereld!

Bij binnenkomst valt me inderdaad op hoe gemoedelijk het er hier aan toe gaat: Geen superlange rijen, maar een gezellige ontvangstlobby, waar we in groepjes van +/- 12 personen worden ingedeeld. Van daaruit gaat het de “bioscoop” in, waar een korte film ons de geschiedenis van Warner Bros schetst. Na afloop van de film worden we voorgesteld aan Devon, onze gids, en het blijkt een grappige vlotte kerel te zijn. Hij begeleid ons naar een soort van golfkarretje, waarmee we het terrein oprijden.

Het leuke van deze rondleiding is dat je met regelmaat een stop maakt, waarbij je mag uitstappen en foto’s kan nemen van de settings. We rijden door de “straten van New York”, die per gelegenheid ook kunnen omgetoverd tot de straten van Chicago! Gewoon kwestie van de reclameborden te verwisselen of enkele “bomen” te verwijderen. De kleur van de gevels effe aanpassen? Geen probleem! Of heb je een “dorpspleintje” nodig?, “met of zonder” prieel in het midden? Alles is mogelijk! Onze gids kan ons perfect vertellen welke scene uit welke film of serie, waar zijn opgenomen, en je herkent inderdaad de omgeving als in je herinnering! “Central Park” in New York, blijkt een grasveldje van 4meter bij 8meter, waarbij je, met de juiste camera-hoek, het gevoel krijgt alsof er een heel park ligt! Zooo grappig!

Dan, op naar de eigenlijke “stage’s”, want het is daar dat het studio-werk gebeurd. Aangezien de huizen vaak enkel “gevels” zijn, hebben ze een locatie nodig waar “binnen” gefilmd kan worden. We houden halt bij Stage 25. Hier staat de set voor de wereldberoemde serie “The Big Bang Theorie”. Ikzelf heb de reeks nooit gezien, maar het blijkt wel een supersucces te zijn, aangezien zij hier sinds 12 seizoenen een vaste plek hebben voor de opnames van de reeks.

We komen binnen in een enorme ruimte, waar onmiddellijk de decor’s van 2 woonkamers te zien zijn. Wat me opvalt is dat alles er zo klein uitziet! Klein woonkamertje, kleine keuken, zelfs de meubelstukken zien eruit alsof ze in een “poppenhuis” thuishoren! Onze gids legt ons uit dat het allemaal een kwestie van camera-hoeken is. Hierdoor gaat alles groter lijken! Vòòr deze decor’s staat een reuzegrote tribune waarop de toeschouwers kunnen plaatsnemen. Want…… je weet wel, die irritante “lachband” die je hoort bij een komische reeks? Die wordt hier “live” mee opgenomen bij de opnames van de scene’s. Maw, je kan je dus opgeven om deel te nemen aan de opnames van zo’n serie, en dan wordt je misschien wel een  wereldberoemde “lacher”!

We vervolgen onze rondleiding, en bezoeken nog even de tentoonstelling van de grote actiehelden Superman en Batman, en dan komen we bij het interactieve deel van de tour. Wanneer we dit laatste gebouw betreden komen we terecht op DE set van Friends!!!!! Super!!! MEGA-GROTE-FAN van Friends!!! En wanneer we dan ook nog een (figuranten-) rolletje krijgen in een scene van mijn favoriete reeks, kan mijn dag niet meer stuk! Onvergetelijke ervaring! We lopen de rest van de tour door, waar het volledige proces van het maken van een film aan je wordt uitgelegd (SUPER interressant!!!), en komen uiteindelijk bij de uitgang. Wat een geweldige uitstap! Zeker een aanrader!

Onze volgende missie van de dag: Op zoek naar de beste foto van het beroemde “HOLLYWOOD”-sign! Want zoals je waarschijnlijk wel weet, je komt écht NIET in de buurt van dit wereldberoemde bord hoor! We zoeken dus een plek, waar je er zo dicht mogelijk bij kan komen! Gelukkig heb ik een brutale Nederlander bij me, dus wanneer Corne bordjes ziet zoals “Road closed” of “Dead end”, trekt hij zich hier lekker niets van aan, en rijd hij gezwind verder de berg op… En zo komt het dat wij na een ontdekkingstocht van ongeveer een half uurtje, “vlakbij” het Hollywood-sign staan, MET selfie-stick, om een foto te nemen van dit moment…. Nice…..

Next stop: Hollywood boulevard! En dan meerbepaald: “The Walk Of Fame”, je weet wel, de sterren van alle beroemdheden op het voetpad… De hele straat blijkt één groot circus! Werkelijk overal staan straatartiesten, zingende verkopers, mannen in superman-pak, vrouwen verkleed als sneeuwwitje, en het is er superdruk!

We wandelen een uurtje over deze beroemde straat en nemen alles in ons op. Corne wil nog effe binnen bij het Hard Rock Cafe, want, hij heeft er een sport van gemaakt om overal ter wereld waar we komen, de Hard Rock Cafe’s te bezoeken. “Check In”… Yep, weer eentje om af te vinken! (Ik denk dat we ondertussen zo aan een 26-tal locaties zitten…)

En dan hebben we het wel gezien, hier op de Hollywood Boulevard. We zoeken de auto weer op en begeven ons richting hotel. Nog effe acclimatiseren bij het zwembad, en onze dag zit erop!

Wat hebben we veel gezien en veel indrukken opgedaan… en nu bedje in want morgen rijden we naar zee!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Matthijs:
    29 juni 2018
    Ontzettend leuk om te lezen haha..
  2. Ingrid:
    30 juni 2018
    Gaaf
  3. Henny Loffeld:
    30 juni 2018
    Geweldig weer het verhaal en wat een gave foto ‘s