“To Hop-on or not to Hop-on….That is the question…”

29 september 2023 - Lisboa, Portugal

Lissabon, here we come!

We beginnen vandaag onze dag met een wandelingetje van 200meter: naar de bushalte!

En een luttele 29 haltes later worden we  netjes afgezet in centrum van Lissabon!

We beginnen onze ontdekkingstocht in het meest westelijke gedeelte van Lissabon. Hier is het PRACHTIGE “Jerónimos-klooster” gelegen, aan de oever van de Taag rivier.

We zijn niet van plan om het klooster te bezoeken, en gelukkig maar!! Er staan namelijk een enorme rij bij de ingang! Nee bedankt! Teveel te doen vandaag!

We wandelen op ons gemakje langs de kade en na een uurtje besluiten we dat het tijd is voor een pitstop: we nemen plaats op een gezellig terras aan het water, met uitzicht op de “Pond 25 de abril”

Of anders gezegd: “de kopie van de Golden Gate Bridge in San Francisco!”

(De Portugese brug dankt haar naam aan de “Anjerrevolutie” die op 25 april plaatsvond!)

Ik kan je zeggen, wij hebben die van SF al enkele keren gezien, en deze moet er écht niet voor onderdoen hoor!

De 2 km lange brug verbindt Lissabon met Almada, en heeft exact dezelfde look als de Golden Gate Bridge! Indrukwekkend!

Na ons drankje is het tijd voor de missie van Esther:

Haar dag is pas geslaagd als ze de “pastel de nata de Belèm” heeft geproefd!

Nou, sla me dood want ik had er nog nooit van gehoord! 🤷🏼‍♀️

MAAR NU WEL HOOR!

Het recept van deze beroemde (soort van custard) gebakjes is een goed bewaard geheim! Velen hebben een poging gedaan, maar de enige échte, die vind je hier!

En de bakkerij is niet moeilijk te vinden: een lange rij klanten staat op het voetpad aan te schuiven voor zo’n beroemd taartje! En zo ook wij!

De rij gaat verrassend snel, en voor we er erg in hebben staan we binnen, EN weer buiten! Mét 4 taartjes à €1.30/st!

EN LEKKER DAT ZE ZIJN!!! 😋

(Ps: Esther vertelde me dat ze bij ons ook bij Lidl te verkrijgen zijn! Natuurlijk niet zoals deze originele, maar voor wie eens wil uitproberen…!)

We hebben vele highlights op onze agenda staan, en aangezien Lissabon een erg grote stad is overwegen we om toch nog maar eens een “hop-on, hop-off” bus te nemen.

Corne en ik hadden ons nochtans voorgenomen om dat nooit meer te doen!

A: je bent altijd verplicht om de héle route te volgen om bij 1 bepaalde bezienswaardigheid te komen

B: stap je dan uit bij zo’n bezienswaardigheid, en je wil weer opstappen, staat er vaak een ellenlange rij!

C: het wachten op een volgende bus is ook en dingetje. Het kan soms 30 min duren eer er weer eentje langskomt….

D: neem je de plaatselijke metro of bus ben je overal veel sneller én het is een pak goedkoper!

Ondanks bovenstaande punten, gaan we het er toch nog eens op wagen!

En stiekem ben ik tóch blij dat we de “hop-on” , “hop-off” genomen hebben!

Bovenstaande punten blíjven gelden hoor!

We hebben bijvoorbeeld 2 keer best wel lang op onze volgende bus moeten wachten.

En van de 3 routes die geldig waren, hebben we er 1,5e gedaan… 🤷🏼‍♀️

Daarbovenop zijn we met z’n 4 toch ook €120 kwijt.

Maar…… de reden waarom ik mild ben ivm de hop-on bus, is omdat we OPNIEUW berg op, berg af moesten!

Lissabon is namelijk weer erg steil gelegen!

En dan vooral de oude stadskern!

Dus mocht je ooit in Lissabon komen: neem dan vooral de “groene lijn” bij de City Sightseeing Tour! Da’s het oude gedeelte, en dat is écht de moeite!

Omstreeks 16.30u laten we ons in het oude stadsgedeelte afzetten, en we kiezen voor “bar terraco santa luzia” Deze heeft een gezellig terras, inclusief PRACHTIG uitzicht, waar we nog lekker blijven nagenieten  van onze dag!

Hebben we alles van Lissabon gezien? Nee!

Maar we hebben zéker een mooie eerste indruk opgedaan!

Prachtige stad, met een mooie geschiedenis.

Ge-wel-dig mooie huizen met de typische tegeltjes tegen de gevels!

Indrukwekkend mooie historische gebouwen!

Gezellige restaurantjes en bars

En leuke en interessante straatjes en wijken!

Zeker de moeite om te bezoeken!

Om 20u zijn we terug op de camping, moe maar voldaan!

Het plan was om nog effe wat te eten, maar we zijn allemaal helemaal afgebrand…..

Snel een paar tapas op tafel, en that’s it!

En terwijl ik zit te typen, zijn mijn medereizigers aan het plannen voor morgen!

Want morgen reizen we weer door, einddoel: Lagos

1. Liesbeth:
    29 september 2023
    Door je beschrijving krijg ik gewoon zin om naar Lissabon te gaan. Leuk dat jullie je zo goed vermaken.
  2. Eleonore:
    29 september 2023
    Heerlijk ik waan me dankzij jullie weer even in Lissabon
  3. Lysette:
    😀👍🏻👍🏻
  4. Sandra:
    30 september 2023
    Wat een geweldige stad en wat een mooie foto's, ik voel spontaan bij mij een citytrip aankomen.
  5. Henny Loffeld:
    30 september 2023
    Wat een mooie stad en foto’s
  6. Marcella Boekaerts:
    30 september 2023
    bedankt dat wij mee mogen genieten .
    mooie beelden marcella