Wéér eentje om af te vinken!

6 oktober 2023 - Ronda, Spanje

1 ding valt meteen op: het is hier beduidend koeler dan in Sevilla! Nog steeds een mooie 25° hoor, maar met flink wat wind is het hier minder drukkend.

Bij het slapen gaan kwam Roger zelfs nog effe aankloppen bij onze camper: Of we misschien niet beter ook onze luifel zouden indraaien?

Het bleek uiteindelijk een goeie beslissing, want vannacht ging het flink tekeer!

We hadden hier op de camping al even geïnformeerd, en nou blijkt dat het stadje Ronda makkelijk te voet te bereiken is: amper 1.2km lopen! Da’s peanuts voor ons hè!

Dus om 9.30 zijn we op pad! Lekker op tijd vertrokken….

De weg er naartoe is zachtjes afdalend, en stiekem denk ik al aan de wandeling terúg straks: want afdalen betekent ook weer klimmen hè! Dat weet ik ondertussen wel….. 😜

Maar zover is het nog niet! Eerst effe genieten van de mooie wandeling…

Na 20min langs een redelijk “kale” weg gelopen te hebben komen we stilaan in het stadje aan. In eerste instantie lopen we door straten met witte rijhuisjes, tot we plots bij de “Puerta de Almocábar” aankomen!

Deze historische poort uit de 13e eeuw geeft toegang tot de oude stad.

We blijven even bij de plattegrond staan om te ontcijferen waar we nou precies naartoe moeten, maar uiteindelijk blijkt het simpel: ALLE straatjes zijn schitterend!

We kiezen ervoor om eerst effe de “hoofdstraat” te volgen want deze komt zowiezo uit bij dé “Puenta Nuevo” , de beroemde brug die de 2 stadsdelen met elkaar verbindt.

En wanneer we er aankomen worden onze verwachtingen dubbel en dik ingelost!

PRACHTIG!

INDRUKWEKKEND!

SCHITTEREND!

Dit zijn slechts enkele woorden die bij me opkomen bij het zien van dit immense bouwwerk …..

De brug blijkt gebouwd in 1751, en ze zijn er maar liefst 42 jaar mee bezig geweest! 😱

Ze is 120 meter hoog, en “verrijst” vanuit de diepe kloof onder ons!

Na de nodige selfies en foto’s van alle mogelijke hoeken is het tijd om weer verder te gaan.

De oude stadskern van Ronda is niet immens groot.

Wanneer je een bezienswaardigheid ingeeft op Google maps, en de route wordt uitgestippeld, blijkt dat het slechts 600 meter is naar een volgende punt.

En óns volgend punt is de arena ofwel “Plaza de Toros de la Real Maestranza de Caballería de Ronda”! Een mondvol hè! 😅

De arena, gebouwd in 1784, is blijkbaar ook echt de moeite om te bezoeken, maar we besluiten deze toch maar over te slaan vanwege “been there, done that” in Sevilla….

Wat wél ook nog de moeite was, is het uitkijkpunt dat áchter de arena gelegen is: Je kijkt hier uit over een schitterend, glooiend landschap! Heel mooi! 😍

Wanneer we de straat oversteken komen we plots in een winkelstraat terecht!

Loop je eerst in een eeuwenoude stad rond, en vervolgens is daar weer een “Mango” en een “Alé Hop”!?!

Ik krijg plots het gevoel of ik terug in Benidorm op de boulevard loop!

Heel bizar, maar dít hoort hier niet!

Ok, en door!

Via de winkelstraat vervolgen we onze weg richting “Puente Viejo”, want waar een “nieuwe brug” is, is natuurlijk ook een “oude brug”.

Het betreft een 16e eeuwse voetgangersbrug met een weids uitzicht op de stad en het omliggende landschap! De brug is weliswaar niet zo imposant als de eerste, maar daarom niet minder mooi!

Het is vooral het brute, ongepolijste van de brug, en de wetenschap dat het hier allemaal al eeuwen staat, wat het voor mij zo prachtig maakt!

De hele wandeling door Ronda was weer flink klimmen en afdalen, dus we beëindigen ons rondje op een terrasje!

En daar, onder het genot van een fris drankje, besluiten we dat we NIET gaan terugwandelen, de berg omhoog, maar gewoon effe een taxi nemen voor de laatste 1,2km

€10,45 goed gespendeerd !

Het was fantastisch mooi! Blij dat we hier geweest zijn!

Ronda was een fijne verrassing!

Want voor mij, met mijn liefde voor historische plekken, was dit weer eentje om af te vinken!

1. Angelique Brentjens:
    6 oktober 2023
    Super mooi daar geniet er van 😎
  2. Inge en Corne:
    9 oktober 2023
    Thanks! 👍🏻
  3. Liesbeth:
    6 oktober 2023
    Wàt een leuke plaats! Schitterende foto's ook. En die flessen wijn, goed formaat...
  4. Marjolijn Peeters-Diepstraten:
    6 oktober 2023
    Prachtige foto's weer, hele wandeling gedaan zo te zien. Groot gelijk met de taxi terug. Echt een doe vakantie, geniet er nog lekker van XXX
  5. Inge en Corne:
    9 oktober 2023
    😘😃
  6. Marcella Boekaerts:
    6 oktober 2023
    De foto's zijn werkelijk de moeite waard ,ook uw reisverslag is uniek ik ben er precies zelf bij .
    groetjes marcella geniet van uw laatste vakantie dagen.
  7. Lysette:
    😀👍🏻