Boa notte…..

28 september 2023 - Lisboa, Portugal

Mijn make up is al een hele week niet uit m’n toilettas geweest. Overdag heb ik toch de hele tijd m’n zonnebril op, en ‘s avonds bij de camper heb ik ook niet meteen de behoefte om glamoureus te zijn. Conclusie: 200gram teveel bagage ingepakt!

Wat dat betreft bevalt kamperen wel.

Niet zoals in een All-in hotel om 18u gaan douchen, helemaal opdirken, en dan tussen bepaalde uren naar de vreetschuur.

Nee, hier doen we dat anders:

Gewoon op slippers, haar in een knotje, grillplaat aan, en no stress!

Begrijp me niet verkeerd: ook wij gaan hier wel eens uit eten, maar de ontspannen sfeer van bij je camper zitten bevalt ons toch ook prima hoor!

We zijn ondertussen 9 dagen onderweg en als ik de balans opmaak helt die zéker over naar de positieve kant!

Corne en ik zijn redelijk goed op mekaar ingespeeld, want 1 ding is me nu al wel duidelijk: een rondreis in een camperbusje, komt overeen met een IKEA kast in elkaar zetten: het is DE ultieme relatie-test!!

Natuurlijk kibbelen wij ook wel eens, maar dat gaat dan meer over “ga eens even aan de kant, want ik wil iets uit dat kastje nemen” óf over het feit dat ik vind dat ik beter kan inparkeren… 😜

Ons ritje van vandaag zal ons tot in Lissabon leiden. Ik zeg “ritje”, want vanaf nu zijn de afstanden echt peanuts. Er is hier namelijk zoveel te zien, maar het ligt allemaal relatief dicht bij elkaar. Dus we rijden de Portugese kust af en houden halt bij enkele highlights.

Vandaag op onze “highlight-lijst”: Nazaré.

Google maar eens effe: het eerste dat je te zien krijgt is een knalrode vuurtoren en METERSHOGE golven! 😱

Dát willen we wel eens met eigen ogen gaan aanschouwen!

Een gloednieuwe snelweg brengt ons in amper een uur naar Nazaré.

De kustlijn in Nazaré is bij surfers bekend om zijn hoge golven, veroorzaakt door de Canyon van Nazaré.

Het is de grootste onderzeese kloof van Europa, met een diepte van ongeveer 5.000 meter! Indrukwekkend!

Wij parkeren onze camper bij het strand en lopen de pier op.

En het is er mooi! Héél mooi!

Alleen………….. Ik blijf tóch een beetje op m’n honger zitten wat de “mega” golven betreft….

Je hoort ze wel bulderen, en we zien ook wel dat dit niet een zee is waar je zomaar gaat pootje baden!

Maar de 30 meter hoge golven die je op de Google foto’s ziet….. nee, die heb ik niet gezien…. 🤷🏼‍♀️

Het uitkijkpunt met de rode vuurtoren zie ik wél: bovenop de punt van de heuvel waar de oude stadskern Sitio ligt.

Het is ook van dát uitkijkpunt dat de spectaculaire foto’s van de hoge golven genomen zijn.

Niet vanaf het strand…..

Jammer genoeg zijn we niet tot boven geraakt.

Ook blijkt, dat het ideale seizoen tussen oktober en maart is. Dán zijn de golven op z’n hoogst.

Ok, nog een citytrip dan hè!

Volgende highlight:

“Cabo Carvoeiro”

Dit is een kaap die aan de Atlantische kust ligt, langs het meest westelijke punt van het schiereiland Peniche.

Super-indrukwekkend uitzichten op de rotskust van deze mooie plek!

Effe tijd voor wat foto’s en een momentje zelfreflectie.

De omgeving waar we doorheen rijden is geweldig!

Portugal bevalt meteen!

Mooi landschap, heel bergachtig, veel dennenbomen en schitterende vergezichten!

Omstreeks 17u bereiken we ons einddoel van de dag:

We hebben gekozen voor Camping Lisboa.

De reden waarom we hier komen staan?

Niet omdat het zo goedkoop is!

€41 per nacht is nou niet meteen een koopje!

Maar, de faciliteiten zijn wel top!

Mooi groot zwembad voor de jongens, fijne wasmachines en drogers voor de meiden, EN een bushalte vlakbij die ons in een goed half uurtje naar het centrum van Lissabon brengt!

Thanks Mark voor de tip! 😜

Onze avond ziet er verder een beetje hetzelfde uit:

Lekker eten, gezellig borrelen, en kletsten met Esther en Roger….

EN …. effe overleggen wat we morgen gaan doen, want dan staat Lissabon op het programma!

Boa noite!

1. Carina Kostermans:
    28 september 2023
    Veel plezier in Lissabon, maar dat zal wel lukken
  2. Inge en Corne:
    👍🏻😃
  3. Jeanine:
    29 september 2023
    Lissabon is echt heel tof! Veel plezier
  4. Inge en Corne:
  7. Lysette:
    😀👍🏻
  8. Marcella Boekaerts:
    29 september 2023
    inge de stad Nazaré is daar niets mee gebeurd onder de oorlog hof heb ik het mis .
    uw vriendin die uw zeker volgt , en altijd nog met veel interesse volgt marcella
  9. Inge en Corne:
    29 september 2023
    Ik vind niet onmiddellijk iets terug over de oorlog, maar het was in elk geval heel mooi!
    Fijn dat je ons met zoveel plezier volgt! 😘
  10. Matthijs:
    29 september 2023
    Alleen al voor het weer zou je daar willen blijven.
  11. Eleonore:
    29 september 2023
    Wat heerlijk dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Ik voel zomaar meer van dit soort reizen aankomen🍀
  12. Marjolijn Peeters-Diepstraten:
    29 september 2023
    Lissabon is echt een mooie stad, ben er ook geweest, zijn jullie ook in Cascais geweest? Ook echt heel leuk om daar rond te wandelen. Weer een schitterend verhaal om te lezen. Geniet van jullie komende dagen nog XXX