On top of the world

1 februari 2023 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Vandaag wordt het “ontdek-het-openbaar-vervoer-dag” !
Want ondanks dat de taxi’s hier spotgoedkoop zijn, het openbaar vervoer is ECHT belachelijk GOEDKOOP! Voor €1,25 reis je met de metro (of tram) naar het andere eind van de stad!
Dus vanochtend, na ons ontbijtje, wij naar de tramhalte. ( die zich overigens op 150meter van ons hotel bevind)
Effe kijken hoe het apparaat werkt, en luttele 2 minuten later spuugde de automaat er 2 kaartjes uit die we naar believen kunnen opladen. Schouderklopje voor onszelf!

Volgende stap: enkele haltes met de tram, en dan komen we bij een halte waar de tram aansluit bij de metro-route. Even van perron veranderen, en ja hoor…. Binnen de 2 minuten kwam er een metro voorrijden die ons naar onze bestemming bracht! Top geregeld hier!

Wel even 1 dingetje: terwijl we die volle 2 minuten staan te wachten op de metro, zeg ik tegen Corne: “pffff….. het is hier wel erg druk hè? Laat ons alvast even een beetje verder doorlopen op het perron, een beetje naar een van de voorste wagons…. “ En wanneer de metro komt aanrijden: geen gedrum of drukte bij onze instap…. Dus zoals ik al zei: goed geregeld hier!
Zijn we een minuutje of 15 onderweg, begint me toch plots iets op te vallen …….. In de hele wagon zit GEEN ENKELE man! 😳 Ik kijk nog eens extra in het rond……. Nope, niet 1! Corne is ondertussen nietsvermoedend op z’n telefoon aan het tokkelen, maar ik voel me hoe langer, hoe minder op m’n gemak…… En dan wordt het me plots duidelijk: bij de ingang van onze wagon staat (IN HET ROSE!) dat dit een coupé is ENKEL voor vrouwen! Ik sis Corne (onopvallend) toe dat hij hier “ illegaal” is, maar in eerste instantie lijkt hij niet te snappen waarover ik het heb… pas na poging 3 begint het hem te dagen….
Gelukkig zaten er niet onmiddellijk erg “traditionele” vrouwen in de coupe, en ik denk niet dat er iemand onmiddellijk aanstoot aan heeft genomen, maar eerlijk waar, we waren ons van geen kwaad bewust. Toch eentje in rekening mee te houden bij onze volgende metro-rit!

En dat er nog een komt, dat staat vast! Wat een fijne manier van reizen hier in Dubai! No stress, geen files, en NOG goedkoper dan de taxi! Tip van de dag: neem hier geen uber! Deze zijn echt veel duurder dan de taxi’s! Ze hebben geen vaste tarieven, en hun prijs is afhankelijk van de drukte… kwestie van vraag en aanbod!

Onze goedkope metro-rit heeft ons naar Dubai Shopping Mall gebracht. En nee, we komen niet om te shoppen! We komen voor het reuzengrote aquarium dat hier midden in het shoppingcenter gevestigd is!
In de gangen van het Shopping center kijk je zo al het aquarium in, maar wanneer je toegangstickets hebt dan kan je door de beroemde tunnel lopen, en dan zwemmen de haaien en reuzengrote roggen boven je hoofd!  Corne had thuis al kaartjes geregeld, en gelukkig maar, want het is er een drukte van jewelste!
Ook inbegrepen bij de tickets: toegang tot de “onderwater-zoo” die zich een verdieping hoger bevind. En wanneer we daar binnenlopen ben ik zo mogelijk NOG meer onder de indruk! Want behalve vissen, kan je hier ook schildpadden, kwallen, krokodillen en allerhande exotische dieren bewonderen! Echt de moeite waard!

Wanneer we een uurtje later de onderwater-zoo verlaten zijn we helemaal enthousiast!
En dit terwijl de “piece de resistance” nog moet komen!
Want volgende hotspot op de agenda: de Burj Khalifa!!!

Dit 828 meter hoge gebouw is het hoogste gebouw ter wereld!! 828 meter hè! Da’s bijna een kilometer hoog hè! 😱

Toen we 3 dagen geleden kwamen aanvliegen in  Dubai, stak de piek van deze toren gewoon BOVEN de wolken heen! 😱 Dat was onze eerste kennismaking met Dubai! En dus niet onterecht DE trots van de stad… Werkelijk overal zie je afbeeldingen van deze Burj Khalifa, en eens je hem gezien hebt, weet je ook waarom. Het is echt een staaltje architectuur om U tegen te zeggen.

Voor een bezoek aan de Burj Khalifa moet je ook tickets hebben, en deze kan je ook best op voorhand aanschaffen. Bij het ticket krijg je een”tijdslot” waarbinnen je een bezoek aan de beroemde toren kan brengen. Wij werden verwacht omstreeks 13.30u.
Dankzij dit tijdslot zit je niet met superlange wachttijden en een drukte van jewelste. Nee, het gaat er allemaal erg gestructureerd aan toe!
Dus om 13.20u volgden we de aangegeven route, en binnen no-time stonden we voor de lift die ons in 1 ruk naar de 125e verdieping zou brengen… En als ik zeg “in 1 ruk” dan bedoel ik dat ook: van het moment dat de liftdeuren zich sluiten ga je met een snelheid van 42km/uur omhoog! En het gekke is: je voelt er niets van! Behalve effe 2x slikken omdat je oren dichtgaan van het hoogteverschil!

En daar sta je dan, op het observatiedek op 456 meter hoogte! “On top of the world” En ik kan niets anders zeggen dan SPECTACULAIR!!! Foto’s en filmpjes doen deze beleving geen recht aan, maar we blijven proberen he!

In principe zou je NOG hoger kunnen gaan, naar de 148e verdieping, maar daarvoor heb je dan weer “premium” tickets nodig, en dat vonden wij dan weer net een beetje teveel van het goede. Op deze hoogte maakt 90 meter extra niet veel verschil meer vonden wij…..

Wanneer we uiteindelijk weer buiten komen, en de toren in z’n volle glorie zien staan, beseffen we dat we helemaal daarboven zijn geweest! Ongelofelijke ervaring!

Laatste bezienswaardigheid van ons bezoek hier, zijn de “dansende” fonteinen op het plein voor de Burj Khalifa! Dus wanneer we ons om 18u naar het water begeven waar dit schouwspel plaatsvind, staat er een mensenmassa van 9 rijen dik, allemaal benieuwd naar het spektakel dat dadelijk zal worden opgevoerd……

………………………… 😳…………….. Het spektakel heeft welgeteld 3 minuten geduurd! Het was mooi hoor! Maar toen de muziek ter einde was, en de fonteinen stopten, keken Corne en ik mekaar verward aan, en pas wanneer we de 3000 toeschouwers allemaal zagen vertrekken, beseften we dat DIT het effectief was! Beetje teleurstellend…. Dan toch extra punten voor de fonteinen in Las Vegas!

Omdat we op een redelijk uur terug waren in Marina District, besloten Corne en ik om nog even naar het reuzenrad te lopen. Dit ligt aan  de overkant van ons hotel, op een schiereiland “Bluewater Island” , en het is met z’n 250 meter, het …….. juist ja: HOOGSTE reuzenrad ter wereld! Laat het duidelijk wezen dat Dubai iets heeft met records! Hoog, hoger, hoogst!
Vanop het lounge terras van ons hotel heb je een prachtig uitzicht op dit reuzenrad, maar daartegenover: van bij het reuzenrad heb je een WAANZINNIG MOOI uitzicht op de skyline van Dubai Marina!  (en ons hotel dus)

Toen we uiteindelijk terug richting hotel liepen, kwamen we tot de conclusie dat we vandaag 24580 stappen gedaan hebben! Dus gewoon, omdat we het verdient hadden, hebben we onszelf getrakteerd op een lekker etentje aan het strand! MET zicht op het reuzenrad!

Een mooi einde van een fantastische dag!

1. Carina Kostermans:
    1 februari 2023
    Wat een belevenis, prachtige foto's
  2. Inge en Corne:
    Thanks! 👍🏻
  3. Liesbeth:
    1 februari 2023
    Ik geniet van jouw manier van (be) schrijven. Hopelijk gaan jullie vaak met vakantie 😉!
  4. Inge en Corne:
    3 februari 2023
    Dank je voor je reactie! Fijn dat je meegeniet!
  5. Erwin:
    Geweldig verhaal!!
  6. Erik van Rij:
    1 februari 2023
    Heerlijk om te lezen en veel bekende ervaringen👍👍
  7. Lysette:
    ❤️
  8. Henny Loffeld:
    Geweldig 🥰
  9. Sandra:
    2 februari 2023
    Het is al zo leuk om dit te lezen , laat staan dat je het daar zelf mag beleven 😀
  10. Inge en Corne:
    3 februari 2023
    Thznks! Fijn dat je mee geniet!
  11. Babette:
    Wat tof allemaal!
  12. Inge en Corne:
    Lekker meegenieten!
  13. Esther Van Ras:
    2 februari 2023
    Dat is wel genieten...... leerlijk je verhalen te lezen, net of we erbij zij.
  14. Inge en Corne:
    Thanks! Geniet maar lekker mee! 😘
  15. Stefaan:
    4 februari 2023
    Super leuk jullie zo te volgen 😎
    Dat jullie aan het genieten zijn staat vast 😘