4 staten in 1 dag.....

12 april 2018 - Mobile, Alabama, Verenigde Staten

Gisteren, na onze Ghost-tour hebben we nog een laatste kroegentochtje gedaan in Bourbon street.

Wat een ambiance hier!!!

We hebben er ondertussen al een hele muziek-route opzitten:

Van Country-rock in Nashville, door naar de Blues in Memphis, en nu New Orleans.

En hier heb je werkelijk alles! Van Michael Jackson tot Louis Armstrong. Opnieuw een geweldige sfeer!

En alweer een hele straat met bars, restaurants, openluchtoptredens, enz….

Daar bovenop heb je hier ook nog eens verschillende stripclubs! Voorlopig nog nergens in puriteins Amerika tegengekomen, maar in New Orleans kan en mag ALLES!

Zoals ik al zei: Saints & Sinners hé…..

Dus, gisteren té laat ons bed in, en onze telefoon wekte ons vanochtend nét te vroeg!

Want vandaag staat er nog iets leuks op de agenda:

We gaan naar “de Bayou”!

Dit zijn “the wetlands” van deze regio. Het moeras -gebied dus.

Het bedrijf waarmee we deze ontdekkingstocht gaan doen bevindt zich 40min vanuit New Orleans.

Daar aangekomen verzamelen we met onze groep bij onze gids Brian, en off we go!

De boot vertrekt op een rustig tempo vanaf de steiger, en de gids geeft nog enkele richtlijnen voor tijdens de tocht:

“Niet overboord springen om te zwemmen” vanwege de alligators,  mochten we ergens halt houden: “handen binnen boord houden” vanwege de alligators, en “niet rechtstaan wanneer de boot aan een hoog tempo aan het varen is” vanwege……… juist ja, de alligators!

Hoog tempo? Welk hoog tempo? Het lijkt nét geen roeiboot!

Maar dan, wanneer we voldoende afstand tussen onze boot en de stijger hebben, gaat de rem eraf en geeft Brian  flink gas! Hoedjes en petten worden vastgegrepen, en we vliegen over de rivier. Deze rivier zal ons leiden naar het eigenlijke moeras. We varen (opnieuw op een iets rustiger tempo) een zijtak van de rivier in, en daar zien we onze eerste alligator! Voor sommigen onder jullie misschien niets nieuw, maar Corne en ik hadden er nog nooit eentje in het echt gezien, dus ik mag wel zeggen dat het een belevenis was! Brian heeft ook voor “aas” gezorgd: Om de alligator een beetje dichter bij de boot te lokken, heeft hij voor een 4 sterren maaltijd gezorgd. Hij haalt een zakje met knakworst boven, en spiest een stukje aan een lange tak. Hiermee tikt hij enkele malen mee op het water, en alsof het code-taal is komt de alligator aanzwemmen. Het is duidelijk dat deze alligators al een beetje gewend zijn aan mensen die komen langsvaren, maar het blijven onvoorspelbare dieren, dus “niet aaien” is de boodschap van onze gids!

We varen verder en komen in de daadwerkelijke “Bayou”. Het moeras is eigenlijk een bos dat constant onder water staat. Het water is hier niet erg diep (ongeveer 50cm) en in principe zou je dus makkelijk door het water kunnen waden. Dit is echter niet aan te raden volgens Brian, aangezien het water vol slangen, bloedzuigers, en niet te vergeten: alligators, zit!

Onze tocht door de Bayou was fantastisch! Niet alleen de alligators, maar ook een familie wasbeertjes, en een soort van wilde moeras-zwijnen passeerden de revue! Superleuk!

Na 2 uurtjes varen komen we terug bij de stijger aan, waar we afscheid nemen van onze gids en onze auto terug gaan opzoeken.

We zijn ondertussen aan de Golf van Mexico beland, en vanaf nu gaat onze reis terug in oostelijke richting.

Vandaag rijden we  de hele dag langs de kust, en we steken opnieuw de grens over, van Louisiana naar Mississippi. Dan een heel klein stukje van Alabama meegepikt (100km), en we eindigen onze dag terug In Florida.

4 staten in 1 dag dus!

Maar eerst via Alabama, want hier had Corne nog een stop ingelast.

Hier ligt namelijk de USS Alabama! Een groot oorlogsschip, dat nu tot museum is omgetoverd.

Nou heb ik niet direct iets met schepen, marine, tanks en straaljagers, maar het is best wel imposant om deze in real life te zien. Het schip straalt een soort van “don’t fuck with me” uit.

En dat is waar het hier in Amerika om gaat. We hebben tijdens onze vakantie hier al enkele malen mogen ervaren dat iedereen die ook maar iets met de politie, leger, brandweer of dergelijke te maken heeft, wordt hier op handen gedragen! Laatst zag ik een reclamebord, waar ze een oproep deden om bij de marine te komen: “Krijg respect van de burgers, én als bonus krijg je overal extra korting” (daar kwam het op neer)

Komt daar nog bij dat Amerikanen ook nog eens écht patriotten zijn hé!

We mochten een kijkje nemen aan boord van dit reusachtige schip, en dan denk ik weer eens na over hoe het leven op zo’n schip er aan toe gaat… Respect voor de mannen en vrouwen die zich hiervoor engageren!

Naast dit imposante schip, lag er ook nog een onderzeeër, waar je een kijkje op kon nemen… OMG! Dat is helemààl niets voor mij! Ik kreeg spontaan een claustrofobische aanval! Zo klein dat deze ruimtes zijn! Niet te geloven dat mensen daar soms weken aan een stuk “opgesloten” zitten! En ja kan geen kant uit hé! ’t Is niet van “ik ga eens even een luchtje scheppen op dek” of zo hé….. Heel griezelig vind ik….. Maar wel interessant om eens te zien!

We wandelen terug via de reusachtige hangar met straaljagers, en een beetje later staan we weer op de parking bij de auto te verzinnen waar we naartoe zouden rijden. Want dat is het leuke aan niets vastleggen:

We hebben wel een route, min of meer, maar we kijken wel waar we op welk moment uitkomen. En zo komt het dat we het ene moment op een oorlogsschip rondlopen, en 2 uurtjes later aan het strand in Pensecola zitten!

Geweldig toch!

1. Matthijs:
    13 april 2018
    Prachtig verhaal weer! Geniet er nog van...de dagen gaan snel!
  2. Eleonore:
    13 april 2018
    Jeetje wat gaat dat snel als je zo leuk leest en lekker mee geniet van jullie avontuur.
    Gelukkig hebben jullie nog een week en wij ook om mee te genieten
  3. Ingrid:
    Gewéldig
  4. Sandy:
    13 april 2018
    Super om mee te lezen weg te dromen en te weten dat je daar binnenkort ook bent. Bedankt weer voor jullie leuke verhaal.
  5. Henny Loffeld:
    Echt geweldig!!
  6. Inge:
    14 april 2018
    Thanks voor jullie leuke reacties telkens weer!
    Fijn dat we jullie kunnen laten meegenieten...