Op naar Drakensberg

14 maart 2019 - Underberg, Zuid-Afrika

We zijn vanochtend omstreeks 7.30 vertrokken voor een reis van 500km, want vandaag zakken we weer een stukje zuidelijker af, via de N2 route. Deze snelweg gaat helemaal tot in Kaapstad, maar voorlopig gaan wij maar tot in Durban. Van daaruit zullen we straks dan weer verder rijden tot Drakenberg.

We rijden door het gebied van de Zulu’s en en de voormalige koning zal enkelen van jullie vast wel bekend in de oren klinken: Hier regeerde ooit Koning Chaka … Jaja!…..  Chaka Zulu !!!  (Zoals de serie in de jaren ’70!)

Ik heb nooit beseft dat dit een échte persoon was…

Onderweg geeft Jacob regelmatig wat achtergrondinfo over het land en de regio waar we doorrijden. Zo wijst hij ons bijvoorbeeld op het grootste exportbedrijf van steenkool, dat we in de verte zien liggen, en op de Universiteit van Zululand, waar zijn vader vroeger lector was. Allemaal leuke weetjes, die onze rit weer een beetje interessanter maken. We passeren aan de linkerkant een dorpje dat Mtunzini heet (vertaald: “place in the shade”), en dit blijkt Jacob’s geboortedorp te zijn! Hoe leuk is dit! Later op onze reis zullen we trouwens ook Jacob’s huidige woonplaats aandoen, want tegenwoordig woont hij in Port Elisabeth, en dat staat ook nog op de planning!

Na 2 uurtjes rijden maken we een “comfort-break” zoals Jacob het noemt (toilet-stop, benen strekken en koffie halen), en gaan we de snelweg af. We nemen de “oude” weg naar Durban, want dit is veel mooiere route volgens Jacob. En dat is het inderdaad: We rijden langs de kust van de Indische oceaan.

Durban is de eerste Britse kolonie in deze regio. Na een mislukte aanslag op Koning Zulu, heeft een Engelse generaal hem opgevangen en behandeld, en als dank hiervoor heeft Koning Zulu de Engelsen een stuk land gegeven. 25 mijl kustlijn en 100 mijl landinwaarts. We spreken 1827…. En zo hebben we meteen een verklaring voor alle Engels-klinkende plaatsnamen hier… (Durban, Boston, …)

Het eerste dat we zien wanneer we Durban binnenrijden is een modern, indrukwekkend stadion. Het blijkt het “Moses Mabhida Stadion” te zijn, dat speciaal voor de wereldbeker voetbal gebouwd is.

We houden halt bij “Le Shaka”, een mooi openlucht shopping center dat uitkomt op de boulevard bij het strand. Het is een mooi, groot strand, en we besluiten dat dit een perfecte plek is om te lunchen. Uitzicht op zee, wat willen we nog meer…

Na de lunch rijden we Durban uit, en Jacob is zoals gewoonlijk een perfecte gids. We krijgen nog wat uitleg over de verschillende gebouwen die we voorbij rijden, ondermeer het stadhuis, en de universiteit (waar hij trouwens zelf gestudeerd heeft), en hij geeft een woordje uitleg bij de chaotische verkeerssituatie waarin we verzeild zijn geraakt: Blijkbaar is er een energietekort in Durban, en om stroom te besparen schakelen ze gedurende de dag enkele uren de stroom uit. Klein bijkomend detail: de verkeerslichten werken dan ook niet meer! En wanneer er zich bij ons zo’n “probleem” zou voordoen, dan zetten ze meteen een agent op het kruispunt om het verkeer te regelen, maar hier, in Durban, geldt de wet van de sterkste! Gewoon doorrijden, en hopen dat die andere stopt!

We laten de stad achter ons en rijden de bergen in. Het begint onopvallend, maar geleidelijk aan gaan we hoger en hoger. Ik merk het vooral omdat ik regelmatig de stoppen uit mijn oren moet slikken, én aan onze bus! David schakelt af en toe even een versnelling terug want hoe hoger we gaan, hoe zwaarder onze bus het krijgt. Huffend en puffend gaan we richting het hoogste punt, om daarna weer opnieuw een volgende valei in te gaan. En zo herhaalt het zich nog enige tijd. En ondertussen genieten wij van de prachtige vergezichten….

Wat een is dit een geweldig mooie rit !!!! En dan te beseffen dat we nog maar in de “voetheuvels” van de Drakenberg zijn! Dit is Jacob zijn benaming voor deze bergen… Ik weet niet of het de officiële benaming is of de “Nederkaanse”, maar ik begrijp wat hij bedoelt… Nou, voetheuvels of niet, HET IS ADEMBENEMEND MOOI !!!

Ons hotel bevindt zich aan de voet van de Drakenberg, en wanneer we er uiteindelijk aankomen zijn we allemaal onder de indruk van de afgelopen 2 uur. Het was ongelooflijk mooi en het laatste half uur hebben we alvast een voorsmaakje van de Drakenberg gekregen. Hij lag mysterieus gehuld in de wolken, dus de exacte omvang ervan konden we niet inschatten, maar wat ziet het er indrukwekkend uit!

Benieuwd dus naar morgen, want dan gaan we door de omgeving van Drakensberg richting  Lesotho

Voor nu moeten we het dus stellen met het voorsmaakje….. Maar wat voor een… Waauww!!!