Day off....

13 maart 2019 - Durban, Zuid-Afrika

Vandaag een vrije dag… En dat begint met uitslapen! Nou ja, ik ben al uitgeslapen om 6u hoor! Ook thuis ben ik geen langslaper… Dus ik zit bij het ochtendgloren met een kopje koffie op het terrasje van onze hotelkamer en maak de voorlopige balans op van de afgelopen dagen. Wat hebben we al veel gezien! En dat in 4 dagen! Dat beloofd voor de komende 2 weken!

Bij het ontbijt zitten Corne en ik te twijfelen over hoe we onze vrije dag gaan invullen. We kunnen de keuze maken om naar het strand te wandelen dat op een goeie 2km hier vandaan is. Of, we nemen een handdoek, en we leggen ons bij het zwembad van het hotel dat hier 20meter vandaan is………hmmm? …. Keuzes, keuzes…..

Ok, aktie! We zijn niet naar Zuid Afrika gekomen om bij een zwembad te liggen! Dat kunnen we in Spanje ook doen hé!  Het is al een lekkere 28 graden en het is amper 9u, dus tijd om te gaan! Vanmiddag moeten we aan deze tocht ook niet meer beginnen… Dus met de zonnebrandolie in de aanslag gaan we op pad. We lopen via de hoofdstraat, waar we gisteravond alle restaurantjes zagen, maar op de een of andere manier komt het overdag toch niet hetzelfde over als ’s avonds. Bij de rotonde moeten we volgens Jacob z’n instructies rechtsaf, en dat lijkt ons ook wel logisch aangezien de straat  “beach-road” heet. Zou een hint kunnen zijn…..

Het is een mooie omgeving waar we door lopen, maar op een of andere manier doet het me niet echt Afrikaans aan. Een brede (redelijk nieuwe) asfaltweg slingert door een bosrijke omgeving, en hier en daar zien we enkele “gated communities” verscholen achter de stuiken. Dit is dan weer wél echt Afrikaans: Omdat het hier toch niet overal even veilig is, besluiten veel mensen te wonen in zo’n wijk die volledig omgeven is door muren en hekken. Je komt er alleen in via een slagboom of tralie-hek, en bij de ingang zit een bewaker die checkt of je hier wel iets te zoeken hebt. Veilig, dat wel, maar ik zou me er toch een beetje als in een gevangenis voelen…

Na 40min wandelen hoor ik de zee! Yes, we komen in de buurt! En inderdaad, achter de volgende bocht zien we de duinen voor ons opdoemen. Bij de doorgang naar het strand staat een waarschuwingsbord, met enkele dingen waarmee je rekening moet houden mocht je in zee willen gaan. De voornaamste waarschuwing springt me meteen in het oog: “Opgelet voor krokodillen,  haaien en nijlpaarden” en “Zwemmen op eigen risico”! Is weer eens wat anders dan een simpele gele vlag van bij ons…

Wanneer we uiteindelijk ons doel bereiken zijn we aangenaam verrast! Wat een mooie plek! Achter de duinen ontdekken we een enorm wit zandstrand dat zo goed als verlaten is! Niet de “Bendorm-toestanden”, maar een mooie idyllische plek! We nemen enkele foto’s en wandelen naar de waterkant waar ik mijn teen effe in het water dompel. Het is verrassend koud, maar Corne, bink als ie is, gaat toch even het water in. Ik zit ondertussen op het strand en hou toch een beetje het water rondom Corne in de gaten. Ik betrap mezelf er op dat ik stiekem toch wel een beetje benauwd op zoek ben naar een vin of iets dergelijks… Ze zetten die waarschuwingsborden hier immers niet voor niets!

20 minuten later houden we het voor bekeken op het strand. De temperatuur loopt snel op en er is hier nergens een plekje schaduw te vinden. We besluiten terug te wandelen naar het hotel, en berekenen snel effe dat, als we nu vertrekken, we tegen 11u aan het zwembad kunnen liggen. Mooie tijd! We zijn nog maar net op de terugweg, wanneer we in de verte de wagen van onze hoteleigenaresse zien naderen. Zij heeft een van onze medereizigers een lift aangeboden naar het strand, omdat hij moeite heeft om zo ver te lopen. Dus wij sluiten een deal: als ze terugrijdt, zal zij ons onderweg oppikken, en hoeven we dus niet het hele eind te voet terug! Goed geregeld!

Met andere woorden: om 10.30u zaten we met een fris drankje aan het zwembad van ons hotel! En geen haai te zien hier hoor!

We hebben er een relax middagje opzitten! Lekker bij het zwembad, beetje zwemmen, beetje kletsen, beetje werken aan ons kleurtje, drankje erbij, en omstreeks 15u is het tijd om even te douchen. Want om 15.45u is onze vrije dag voorbij! We hebben een afspraak om 16u voor een boottocht! Bij de reservatie van onze rondreis kon je de optie nemen om een excursie-pakket bij te boeken. Toeval of niet, maar iedereen van onze groep heeft deze optie erbij genomen, dus das lekker makkelijk wat betreft de uitstapjes te regelen. Want iedereen gaat mee!

Dus wanneer David om 15.45u de bus voorrijd, vertrekken we met z’n allen naar de steiger waar de boot op ons ligt te wachten. De opstapplaats is hier vlakbij, dus we zijn er in no-time. Tijd voor krokodillen!

In St. Lucia is namelijk ook weer een natuurpark, en een groot gedeelte hiervan zijn de “wetlands”, een grote zout/zoetwater vlakte, waar we nijlpaarden en krokodillen in hun natuurlijke habitat kunnen zien.

Grote verwachtingen dus…

We vertrekken van bij de steiger en zetten koers naar de krokodillen! Na nog geen 5 minuten varen zien we de eerste 2 nijlpaarden aan de oever… Wat een enorme kolossen zijn het toch! Het is een beetje gissen naar hun exacte omvang, want deze dieren leven 80% van de tijd onder water, en dus zien we enkel hun grappige oortjes, en de typisch uitpuilende ogen, maar de gids verteld ons dat deze dieren tot wel 1800kg kunnen wegen. De gids geeft ons nog wat extra info over de fauna en de flora van deze mooie plek, en ondertussen genieten wij van het uitzicht op het bovendek van de boot. Nou ja, mooi… Als ik een klein beetje kritisch mag zijn: Het is bruin, brak water, en de omgeving doet een beetje denken aan de Biesbosch in Drimmelen. Alleen is het water in de Biesbosch veel helderder. Maar qua 1e indruk : exact hetzelfde!

Lang verhaal kort: We hebben 2 uur gevaren, en geen krokodil gezien! Wél  een 30-tal nijlpaarden, of beter gezegd: de oortjes van de nijlpaarden, maar op de helft van onze boottocht had ik het wel gezien…. Indrukwekkend hoor, maar voor mij niet spectaculair genoeg om me 2 uur te blijven boeien…

Na de boottocht reden we terug naar het hotel, en besloot de groep om vandaag niet in allemaal samen te gaan eten, maar iedereen wat vrij te laten. En dat is ook “in groep reizen”: respect hebben voor elkaar, en mekaar niet constant claimen...

De rustdag kwam mooi op tijd, want we hebben er al drukke dagen opzitten, dus iedereen heeft er van genoten om effe geen schema te hoeven volgen, maar vanaf morgen is het weer actie hoor! Gedaan met lamballen bij het zwembad! We gaan weer verder met onze ontdekkingstocht van het mooie Zuid Afrika!