Abu Dhabi

5 februari 2023 - Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten

M’n koffer is terecht! Ze was bij security ingehouden! Ik had namelijk een levensbedreigend waterkokertje bij! En dat mag blijkbaar niet. Tja, ik neem het ding altijd mee op reis zodat ik ‘s ochtends mijn kopje koffie kan maken, en het zat dus in m’n koffer. Ze hebben het dus geconfisqueerd en ik mag het weer ophalen wanneer we uitchecken!

Dus, tip van de dag: geen waterkokertje meebrengen!

Ons avondprogramma zag er als volgt uit:

Op onze cruiseboot moesten we een gewenst uur aangeven voor ons diner. En je hebt dan de keuze tussen 18.30u of 21u. Nou ja, 18.30u vonden wij net iets te vroeg, dus 21u dan maar hè… We doen dit ook om onszelf te beschermen tegen de “oudjes-ziekte”. We bedoelen hiermee dat, ALS we zo vroeg gaan eten, zitten we waarschijnlijk al om 21.30u in een dipje, en liggen we om 22u op bed. Nope, we willen de max genieten, dus niks van! We weigeren om 22u in bed te liggen!

21u eten dus… Ok, dan gooien we onze avond maar een beetje om hè:

Nadat we snel een douche genomen hebben, de vermiste koffer opengegooid, en dan toch maar snel,snel wat mascara erop, ben ik er klaar voor! Om 20.04u (net te laat, maar dat maakt blijkbaar niet zoveel uit) glippen we nog snel bij het “World theater” binnen om onze eerste show van de reis mee te pikken. En wat voor een show!!!

Ik had al gehoord van de mooie shows op cruiseboten, maar dit was echt geweldig! De kwaliteit van deze optredens lijkt in niets op de animatie in een hotel wanneer je op vakantie bent! Je weet wel, de typische “Grease” en “Michael Jackson” playback shows… Nope, niets van dat! Dit is een OP EN TOP PROFESSIONEEL optreden, en we hebben er oprecht van genoten! De show duurde maar een half uur, maar ideaal wat ons betreft! Effe showtje meepikken, en dan een lekker diner!

Je hebt natuurlijk het buffetrestaurant waar je de hele dag in en uit kan lopen, maar ‘s avonds kan je dus kiezen voor een ander restaurant. In ons geval staan we ingeboekt bij “Hexagon” en wanneer we ons om 21u aanmelden, worden we meteen begeleid naar onze tafel. Gelukkig bleken we gezellige “vaste” buren aan tafel te hebben (ook Nederlanders), dus we hebben gezellig zitten kletsen en onze avond is voorbijgevlogen! Voor we het goed en wel beseffen is het 22.30u, en we besluiten dat het tijd is om te gaan. Want we hebben nog 1 doel vandaag: Afscheid nemen van Dubai!

Yep, vannacht varen we richting Abu Dhabi!

Het vertrek staat gepland voor 23u en om dit officiële moment optimaal mee te maken besluiten we naar het centrum van de boot te gaan: La Plage Pool & bars. Daar aangekomen is er een heuse party aan de gang en heeft er zich een groot aantal passagiers verzameld die allemaal hetzelfde idee hadden: Dubai uitzwaaien!

En dan is het eindelijk zover! Om 23u stipt kondigt de enorme hoorn het vertrek van de MSC World Europe aan! Kippenvel!!!

En heel rustig aan maakt onze boot zich los van de kade….. Het is toch wel een momentje hoor…..

(Effe ter info: je voelt deze boot NIET bewegen! Wij hebben SUPER geslapen, met de raam van onze kajuit open, het kabbelende water op de achtergrond, en verder helemaal niets!)

En dan, om 6.30u vaart de MSC World Europe Abu Dhabi binnen…

Wanneer je een cruise maakt kan je er voor kiezen om gewoon mee te varen, en lekker te relaxen aan boord, OF je kan, zoals wij verkiezen, enkele excursies inplannen om toch iets te zien van de plaatsen die je bezoekt.

Vandaag bij ons op het programma: de moskee van Abu Dhabi!

Ik had ‘em al op foto gezien en het zag er ZO mooi uit dat deze echt op m’n lijstje moest hoor! “When in Abu Dhabi…..”

Alles wordt top voor je geregeld, en de dag voordien krijg je een mapje met daarin de nodige info betreffende jouw uitstap van de dag.

Om 8.15u werden we verwacht bij “bus 5”, waar onze gids Kareem ons al staat op te wachten. Tijdens de hele rit naar de moskee verteld hij over Abu Dhabi, en wijst ons hier en daar op belangrijke gebouwen en paleizen waar we voorbijkomen. Leuk hoor, en interessant ook… alleen zitten we eigenlijk allemaal op het puntje van onze stoel, te wachten op het doel van deze excursie: Sjeikh Zayed Grand Mosque!

NATUURLIJK zijn er enkele Engelse en Russische toeristen die vanochtend besloten hebben om de moskee te gaan bezoeken in short of minirok. 🙄

En daar hebben die slimme Abu Dhabiërs (Abu Dhabinezen?) natuurlijk iets op gevonden: “Waarom maken we de ingang van de moskee niet via een Shopping Mall?!” “En bij de eerste winkel naast de roltrap, daar gaan we lange jurken verkopen voor die domme toeristen?!”  GENIAAL!!!

Over de moskee kan ik kort zijn: Het is de mooiste moskee die ik ooit al gezien heb! Alles is in witte marmer, met prachtige bloemen verwerkt in de vloertegels en in de zuilen. Een indrukwekkend schitterende kroonluchter met 2,5 miljoen Swarovski stenen! En last but not least: de enorme gebedszaal met het grootste tapijt ter wereld!! Er is plaats voor 41000 gelovigen in de enorme gebedszaal. Samengevat: het is een indrukwekkende plek……. Blij dat we hier naartoe gekomen zijn….

Om 13u zijn we terug bij de boot.

Vanmiddag staat er niet veel meer op het programma behalve beetje zonnen, glaasje drinken, ijsje eten…. Je weet wel: vakantie!

En opnieuw , zoals gisteren, is er van massatoerisme niets te merken aan boord. Bij het zwembad zijn nog super veel bedjes vrij, dus we hebben gewoon een plekje uit te kiezen. Mijn ervaring leert me dat de zon gisteren het eerst weg was bij de trappen achteraan. En omdat we toch van plan zijn om onze middag hier door te brengen, stel ik voor om links bij de ingang van het restaurant te gaan liggen. Kwestie van het langst de zon te hebben en zo het onderste uit de kan te halen! 😜

Ik lig een beetje te dutten als ik plots een schaduw over m’n gezicht voel glijden. Huh?! ……….. de hele hoek van het terras waar ik lig ligt in de schaduw! 😳

En dan begint het te dagen: WE ZIJN NIET MEER OP DEZELFDE PLEK ALS GISTEREN!!! Ergo: de boot ligt ook niet meer in dezelfde richting! 🙈 Tja, dat heb je dus met cruisen he! 😂

Komt goed! Ik leer het nog wel!

Vanavond nemen we weer afscheid van deze plek, en varen we verder naar Sir Bani Yas, een eiland dat eigenlijk nog bij Abu Dhabi hoort.

Het is een natuurgebied en een populaire bestemming voor toeristen… Dus dat moeten we even gaan bekijken hè! 😎

1. Mieke Dijkers:
    5 februari 2023
    Sjonge...waaaaanzinnig allemaal zeg!! Wat heerlijk om zo ( onder een kleedje op de bank in een druilerig Nederland) mee te mogen genieten!!
  2. Liesbeth:
    5 februari 2023
    Wat een prachtige foto's weer!
  3. Hanneke:
    5 februari 2023
    Oohhh das toch ongelooflijk wat een belevenissen zooo gaaf! En zo supercomputer mee te mogen genieten
  4. Lysette:
    ❤️🤣
  5. Henny Loffeld:
    Wat een mooie foto’s
  6. Matthijs:
    5 februari 2023
    Weer leuk om te lezen... jullie hebben een prachtige vakantie!
  7. Erik van Rij:
    5 februari 2023
    Wat een mooie ervaring, en prachtige foto's hoor. Maar het verhaal blijft toch geweldig om te lezen hoor....goed gedaan Inge😘👍
  8. Roland Mommens:
    6 februari 2023
    Ik wacht op het eerste boek met verzamelde reisavonturen! 🤣
    Goed bezig daar, grts
  9. Marjolijn Peeters-Diepstraten:
    6 februari 2023
    Mooooooooi!!!!!! Ziet er allemaal waanzinnig uit. Top vakantie !!!! Fijn om daarvan mee te kunnen genieten. XXX